X

Sprasowany Banan #35

Cześć! Nasz cykl po tygodniowym odstępstwie od reguły wraca na właściwe tory i znów widzimy się w piątek. A co to oznacza? Nadchodzący weekend – to oczywiste, ale również niedzielny start mundialu w Katarze, o którym dziś jeszcze wspomnimy. Nie zapomnijcie, aby wspierać Biało-Czerwonych podczas wtorkowych zmagań z reprezentacją Meksyku, jednak zanim to – zapraszamy Was do lektury!

Daniel Craig reklamuje polską wódkę

Zaczynamy od wysokoprocentowego njusa, gdyż w najnowszym spocie wódki Belvedere wyreżyserowanym przez oscarowego reżysera Taikę Waititi wystąpił znany z roli Agenta 007 Daniel Craig. Aktor wciela się w rolę tancerza.

Uważni widzowie, którzy widzieli ostatni film z Bondem – „Spectre”, z pewnością zauważyli, że to nie pierwszy kontakt najlepszego agenta Jej Królewskiej Mości z tą marką, gdyż w tym właśnie filmie James Bond zamawiał martini („wstrząśnięte, niezmieszane”) z polską wódką. Wiesz, co dobre Agencie 007.

SW nie pilnuje – SW tiktokuje

TikTok jest platformą, na której możemy już spotkać ratowników wodnych, urzędników, policjantów, strażaków czy żołnierzy. Teraz przyszła kolej na… strażników więziennych. Działania tego typu z pewnością w głównej mierze są oparte o chęć ocieplenia wizerunku, gdyż jak trafnie zaznacza jeden z internautów – „Policja jest tu świetnym przykładem, bo od jej wizerunku zależy w dużej mierze jej skuteczność”. Większość komentarzy pod filmikami także ma pozytywny i/lub żartobliwy charakter.

W opozycji do tej opinii sytuację przedstawia autor tekstu, z którego dowiedzieliśmy się o kolejnej służbie mundurowej na TikToku: „Służba Więzienna na TikToku to jednak według mnie pomysł, powiedzmy to sobie szczerze, poroniony. Nie każda służba potrzebuje ocieplenia wizerunku. A już zdecydowanie nie SW, pokazująca tańczącego w więziennym korytarzu strażnika. (…) liczę, że ktoś, komu wpadło to do głowy, po prostu się opamięta. (…) W tle leci popularna jako background do filmików piosenka ze słowami „piękny świat przemierzasz pomaleńku”. A gdzieś w oddali zapewne siedzi jakiś złodziej, oszust, morderca czy gwałciciel, nieświadomy tego, że klawisz robi sobie akurat moonwalk. Nie chcę nawet myśleć jakie kolejne pomysły kwitną właśnie w głowie osoby, która pomyślała, że ociepli w ten sposób wizerunek Służby Więziennej”.

My jako osoby, które codziennie co najmniej kilka godzin dziennie zawodowo spędzają w przestrzeni social mediów, nie uważamy ruchu Służby Więziennej za coś złego – wręcz przeciwnie, gdyż w internecie często spotykamy się z treściami nieodpowiednimi, a nawet degenerującymi młodsze pokolenie, czego z pewnością nie można powiedzieć o dotychczasowych tiktokach (na chwilę obecną na profilu SW pojawiły się 4 filmiki, które zebrały 72 tys. polubień) pracowników penitencjarnych. Trzeba przyznać, że są podstawy do tego, aby zadać sobie pytanie „czy SW potrzebuje ocieplenia wizerunku?”, ale daleko nam do krytykowania decyzji dot. pojawienia się na TikToku. Jakie jest Wasze zdanie na ten temat?

@www.sw.gov.pl Ważna data! Od dziś jesteśmy na Tik Toku 🤭 Dołączcie do nas! #sw #bezpieczeństwo #ochrona #resocjalizacja #nasłużbie #wmundurze #SłużbaWięzienna ♬ Góry do góry – Małe TGD

Lufthansa też bojkotuje mundial w Katarze

W zeszłym tygodniu pisaliśmy o „antysponsorze mundialu”, w 28. Sprasowanym Bananie o manifeście Hummela dot. chęci bycia niewidocznym podczas turnieju, który kosztował życie tysięcy ludzi (sprawa dotyczyła jednobarwnych koszulek reprezentacji Danii).

Tym razem swoje „3 grosze” dorzuciła Lufthansa – oficjalny przewoźnik niemieckiej kadry narodowej. Na samolocie Airbus A330, którym podróżuje drużyna Hansiego Flicka, znajduje się napis „Różnorodność zwycięża”. „Jesteśmy dumni, że odlatujemy wraz z niemiecką reprezentacją specjalnym samolotem A330. Będzie miał on specjalne malowanie i wysyła światu jasny komunikat” – pisze oficjalny profil Lufthansy.

Przekaz jest skierowany w stronę Kataru niezgadzającego się na różnorodność i łamiącego prawa człowieka. W Katarze nielegalny jest m.in. homoseksualizm, czy okazywanie sobie uczuć w miejscu publicznym (np. trzymanie się za ręce). Mamy nadzieję na wiele podobnych manifestów podczas trwania imprezy, której organizatorem nigdy nie powinien być kraj pokroju Kataru.

Ikea w kampanii B2B

14 listopada wystartowała w mediach ogólnopolska kampania informacyjna skierowana do właścicieli mikro, małych i średnich firm zachęcająca ich do dołączenia do klubu lojalnościowego IKEA Business Network. Działania potrwają do połowy grudnia, a hasła, na których zostały oparte to „Korzyści dla twoich pracowników”, „Rób firmowe zakupy taniej” oraz – przede wszystkim – „Jesteśmy, by Ci w tym pomóc”. IKEA Business Network ma zapewnić klientom B2B wsparcie przy prowadzeniu biznesu. Korzyścią płynącą z członkostwa w klubie jest możliwość skorzystania z m.in. darmowej sesji z konsultantem, który udzieli porady w kwestii aranżacji wnętrza i doboru produktów, czy też pomoże w przygotowaniu listy zakupów. Klienci biznesowi będą mogli również skorzystać z kompleksowej usługi projektowania wnętrz w firmie z rabatem wynoszącym 50%. Z członkostwem w klubie wiąże się także dostęp do serii szkoleń online, zniżki oraz korzyści dla przedsiębiorcy i jego pracowników.

Twitter traci, a Mastodon zyskuje

Mastodon zadebiutował w marcu 2016 i według Wikipedii jest to „wolna i otwartoźródłowa sieć społecznościowa. Pozwala ona każdemu na uruchomienie własnych węzłów będących częściami sieci, których użytkownicy są częścią federacji, na którą składa się wiele serwerów”. Brzmi skomplikowanie, prawda? Nie tylko brzmi – przy samej próbie rejestracji sprawia takie wrażenie, gdyż jako społeczeństwo zdążyliśmy się przyzwyczaić do tego, że klikamy „akceptuj” przy regulaminie mającym 365 stron nawet go nie czytając, i nie przejmujemy się detalami. Ma być wygodnie.

Serwis ten działa jak Twitter, ale jego niewątpliwą bolączką jest fakt, że na chwilę obecną w Polsce Mastodon to nisza nisz. Chociaż jest szansa na zmianę, gdyż Mastodon przeżywa ostatnio oblężenie – w ciągu czterech dni od przejęcia Twittera przez Muska Mastodon zyskał 120 tys. nowych użytkowników, dzięki czemu na platformie jest już ponad 4.5 mln aktywnych kont.

Serwer już zasypywany jest poradami dla uciekinierów z Twittera. Jeden z użytkowników radzi – „Głównym miejscem zainteresowania powinna być oś domowa, która działa tak, jak Twitter, tylko bez reklam i w kolejności chronologicznej. Jakich ludzi sobie poobserwujesz, taką będziesz mieć oś.”

Czy serwis się przebije i z czasem zacznie dominować nad Twitterem? Czy może zapomnimy o nim jak o naszej-klasie? Czas pokaże!

To już wszystko, co dla Was przygotowaliśmy. Ze swojej strony przypomnimy, chociaż każdy sympatyk futbolu doskonale o tym pamięta, że mecz otwarcia mundialu (Katar vs. Ekwador) zaplanowany jest na niedzielne popołudnie (17:00). Natomiast nasza reprezentacja pierwszy mecz rozegra we wtorek z Meksykiem (również o 17:00). Pokusimy się tutaj o małą złośliwość, ale o godzinach spotkań „o wszystko” i „o honor” przypomnimy w kolejnym Sprasowanym Bananie. Udanego weekendu i – bez krzty niepotrzebnej złośliwości – życzymy sobie i Wam, abyśmy nie musieli śpiewać przed telewizorami „Polacy nic się nie stało”! Do zobaczenia!

Źródła:

  • https://marketingprzykawie.pl/espresso/unexpected-performance-daniel-craig-tanczy-w-reklamie-wodki-belvedere/
  • https://bezprawnik.pl/sluzba-wiezienna-na-tiktoku/
  • https://www.sport.pl/mundial/7,154361,29139455,tak-samolotem-niemcy-poleca-do-kataru-zagrali-im-na-nosie.html
  • https://marketingprzykawie.pl/espresso/jestesmy-by-ci-w-tym-pomoc-ikea-z-kampania-skierowana-do-klientow-b2b/
  • https://spidersweb.pl/2022/11/twitter-alternatywa-mastodon.html