X

Sprasowany Banan #37

Cześć! Co słychać w branży? W tym tygodniu przygotowaliśmy dla Was dużo kampanii – nie tylko tych świątecznych, ale to nie wszystko, gdyż wspomnimy jeszcze o nieczystej grze rządu chińskiego i audiobooku kryminalnym innym niż wszystkie. Miłej lektury!

Doceń to, co w życiu ważne z Żywcem

Skoro w zeszłym tygodniu rozpoczęliśmy „łańcuszek” kampanii świątecznych, czujemy się zobowiązany do jego kontynuowania. W świątecznej kampanii piwa Żywiec (znanego do tej pory z różnych wariacji stawiania na „Ż” ) święta staną pod znakiem mającej wiele znaczeń „paczki” – grupy znajomych, czteropaku piwa czy po prostu prezentu.

W ramach działań na rynek trafiła limitowana zimowa edycja piwa z szatą graficzną nawiązującą do motywu „Ugly Christmas Sweater” – popularnego trendu ubierania się w grudniu w świąteczne swetry. Wzór ten był już dostępny w limitowanej wersji w ubiegłym roku, a teraz pojawia się w szerszej dystrybucji. Wystartował także zimowy konkurs, który potrwa dziesięć tygodni.

„Grudzień to czas spotkań z rodziną i przyjaciółmi. Żywiec chce w nich towarzyszyć Polakom. Nowe opakowanie przywodzi na myśl przyjemną przedświąteczną atmosferę, a cała nasza komunikacja podkreśla, jak ważna jest paczka znajomych, zwłaszcza w tym wyjątkowym okresie w roku” – skomentowała Ewa Stefanowicz, BTL activation manager marki Żywiec.

Edukacja + storytelling + przyjemność słuchania audiobooka = „Przesyłka do rąk własnych”

Długie listopadowe wieczory (przynajmniej według nas) są idealną okazją do zanurzenia się w jakąś mroczną historię. SARE – zajmujące się m.in. e-mail marketingiem czy kampaniami SMS – wyszło naprzeciw naszym oczekiwaniom i stworzyło kryminalnego audiobooka z morderstwem w roli głównej – „Przesyłka do rąk własnych”.

„Postanowiliśmy połączyć edukację ze storytellingiem i przyjemnością słuchania audiobooka. Tak narodził się w dziale marketingu pomysł, aby opowiedzieć o naszych rozwiązaniach w inny niż do tej pory sposób i uczynić go bohaterem historyjki kryminalnej. Pomysł traktujemy jednocześnie jako eksperyment komunikacyjny. Uważamy, że warto testować alternatywne rozwiązania i proponować nowe formaty komunikacji z naszymi odbiorcami” – wyjaśnił genezę pomysłu Konrad Żaczek, prezes Digitree Group.

Jak czytamy w recenzji autorstwa Weroniki Zięby (youtuberki, autorki kanału “Księgarka”) na oficjalnej stronie produktu: „SARE zamiast kolejnego e-booka o swoim produkcie postanowiła przedstawić jego zalety w formie opowiadania kryminalnego.” Nie pozostało nam chyba nic innego jak przekonać się na własnej skórze, ile w tym stwierdzeniu prawdy, jednak z racji naszego zamiłowania do tej tematyki – musieliśmy „w ciemno” o tym wspomnieć.

„16 Dni Przeciwko Przemocy”

Temat przemocy (szczególnie tej uwarunkowanej płcią) jest w naszym społeczeństwie (i nie tylko) tematem tabu. W zmianę takiego stanu rzeczy zaangażował się TikTok poprzez zorganizowanie globalnej kampanii „16 Dni Przeciwko Przemocy”, która wystartowała 25 listopada, czyli w Międzynarodowy Dzień Eliminacji Przemocy wobec Kobiet. W ramach działań w naszym kraju do współpracy zaangażowano fundację SexedPL.

„Najbardziej widoczną formą przemocy jest ta fizyczna, która zostawia ślady na ciele. A przecież przemocą jest także to, czego nie widać. Na przykład szantaż, karanie milczeniem czy niechciany dotyk. Ważne jest, żebyśmy wiedzieli, jak reagować na przemoc, kiedy jej doświadczamy, jesteśmy jej świadkiem. Także, kiedy zaczynamy widzieć, że to my jesteśmy sprawcami przemocy. Cieszymy się, że w ramach kampanii „16 Dni Przeciwko Przemocy” mamy okazję powiedzieć użytkownikom TikToka, że reagowanie na przemoc naprawdę ma znaczenie” – podsumowała Anja Rubik, założycielka SexedPL.

Globalnie działania obejmują promowane hasztagi (#EndViolenceAgainstWomen i #EndGenderBasedViolence), specjalne serwisy informacyjne wewnątrz aplikacji, powiadomienia kierowane do użytkowników oraz serię filmów poruszających temat przemocy wśród mężczyzn (tak, oni również jej doświadczają).

Kampania potrwa do 10 grudnia – Międzynarodowego Dnia Praw Człowieka.

@sexed.pl Jesteśmy dostępni od pon do piątku miedzy 16:00, a 20:00 ❤️ #liniapomocy #vouge #liniaantyprzemocowa ♬ dźwięk oryginalny – SEXEDPL

Balenciaga przyznaje się do błędu

Balenciaga to hiszpański dom mody znany równie mocno z odwagi i niebanalności swoich kreacji, jak również z kontrowersji, które wokół siebie wywołuje. Tym razem zdaje się, że Balenciaga poszła o krok za daleko, gdyż konsumentów – naszym zdaniem słusznie – oburzyła sesja zdjęciowa z udziałem dzieci i pluszowych misiów, które zostały ubrane w uprzęże i siatkowe topy w stylu BDSM. Co więcej, w kampanii pojawia się nawet wątek alkoholowy – na jednym ujęciu widzimy, dziecko leżące na kanapie i stosujące przed nim puste kieliszki wina.

Na skutek reakcji fanów, dom mody szybko usunął efekty kampanii, a następnie przeprosił i poinformował za pośrednictwem social mediów, że torby w kształcie pluszowych misiów nie powinny być reklamowane z udziałem dzieci. Jednak zdaniem przedstawiciela domu mody, same zdjęcia były inicjatywą osób organizujących plan zdjęciowy i że w związku z tym zostaną podjęte odpowiednie „postępowania prawne przeciwko stronom odpowiedzialnym”.

Jesteśmy w stanie zrozumieć chęć zwrócenia uwagi konsumentów i balansowanie na granicy, ale czy to nie za dużo?

Jak ukryć protesty? Paniami do towarzystwa!

Słowem wstępu – społeczeństwo europejskie wróciło już do względnej normalności po pandemii COVID-19, jednak inaczej jest w Chinach, gdzie od początku pandemii prowadzona jest polityka „zero covid” skutkująca tym, że izolowane są nie tylko osoby zarażone, ale również całe dzielnice miast, w których wykryto wirusa.

Wspominamy o tym dlatego, że 24.11 w miejscowości Urumczi (stolicy regionu Sinciang w północno-zachodnich Chinach) wybuchł pożar, który pochłonął 10 istnień. Wielu ofiar można było prawdopodobnie uniknąć, ale ewakuację oraz akcję ratowniczą utrudnił lockdown. Brak odpowiedniej reakcji ze strony władz przyczynił się do wybuchu protestów trwających do dziś.

Władze starają się zablokować wypływ niekorzystnych dla nich informacji poprzez zalewanie Twittera reklamami kobiet do towarzystwa. Posty oznaczane są nazwami miejscowości, gdzie odbywają się protesty – w ten sposób osoby próbujące wyszukać informacje na temat protestów w serwisie społecznościowym, otrzymują olbrzymią ilość wyników zupełnie niezwiązanych z tematem.

Nieładnie, rządzie chiński *grozi palcem*!

Już zacieramy rączki na myśl, co przyniesie kolejny tydzień – między innymi będą to zapewne kolejne kampanie świąteczne! :D Oby nie tylko. Pozostaje nam cierpliwie czekać na rozwój wydarzeń. Do zobaczenia za tydzień!

Źródła:

  • https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/zywiec-w-swiatecznej-kampanii-przypomina-o-relacjach-z-bliskimi
  • https://marketingprzykawie.pl/espresso/sare-przygotowala-opowiadanie-kryminalne-dla-marketerow/
  • https://marketingprzykawie.pl/espresso/tiktok-we-wspolpracy-z-sexedpl-w-akcji-16-dni-przeciwko-przemocy/
  • https://nowymarketing.pl/a/40365,balenciaga-wycofuje-kontrowersyjna-kampanie-z-dziecmi-i-misiami-w-klimacie-bdsm
  • https://www.komputerswiat.pl/aktualnosci/internet/polnagie-kobiety-maja-ukryc-prawde-o-sytuacji-w-chinach/zs9dn6b