X

Sprasowany Banan #38

Cześć! Od ostatniego Sprasowanego Banana sporo się działo, nie tylko w branży, ale również na mundialu, gdyż mimo że Polska uległa reprezentacji Francji to okazało się, że potrafimy zagrać miły dla oka ofensywy football. Co się wydarzyło oprócz tego? Wybrano Młodzieżowe Słowo Roku 2022, kolejna organizacja dołączyła do akcji TikToka, Pantone Color Institute wybrało kolor nadchodzącego 2023 roku, Netflix promował w USA swój serialowy hit, a Patagonia pochwaliła się Black Friday’owymi zarobkami. Zapraszamy do lektury!

Essa!

Po zeszłorocznym „śpiulkolocie” przyszedł czas na „essę”, gdyż właśnie to słowo zostało nagrodzone w tegorocznej edycji plebiscytu na Młodzieżowe Słowo Roku Wydawnictwa Naukowego PWN.

„Essa” to nic innego jak coś, co przychodzi nam łatwo, ale również sytuacja, gdy jesteśmy wyluzowani. Wyrażenie to przeżywa drugą, o ile nie trzecią młodość, gdyż przed kilkoma laty spopularyzował je szczeciński raper Wini. Ciekawostką jest, że słowo to miało swój epizod już niemal 40 lat temu w filmie “Seksmisja’, kiedy to było wykorzystywane przez kobiety uczące się walki wręcz. Wyróżniona została również „odklejka”, której przyznano Nagrodę Jury, jako słowo najciekawsze językowo oznaczające (w ogromnym skrócie) stan oderwania od rzeczywistości.

Aż boimy się pomyśleć, co wygra za rok! :D

Patagonia sprzedaje, środowisko zyskuje

O zmianach właściciela w Patagonii wspominaliśmy na łamach 27. Sprasowanego Banana, do którego zapraszamy TUTAJ. Krótko i w formie przypomnienia – jest to marka odzieży outdoorowej, której historia sięga 1973 roku. Jak donosiliśmy we wrześniu – jej założyciel (Yvon Chouinard – amerykański pisarz) zrzekł się swoich udziałów wartych 3 miliardy dolarów na rzecz organizacji walczących z globalnym ociepleniem. Od tego momentu na stronie marki widnieje informacja, że „jej jedynym udziałowcem jest obecnie Ziemia”, a Chouinard nadal skutecznie sprawuje nadzór nad tym, aby strategia biznesowa pokrywała się z polityką prośrodowiskową.

Tak się właśnie dzieje, gdyż firma pochwaliła się, że z okazji Black Friday zarobiła 10 milionów dolarów, przewyższając tym samym aż 5-cio krotnie zakładane zarobki, a całość tej kwoty zobowiązała się przeznaczyć na pomoc w ratowaniu środowiska.

Co ciekawe, zebrana kwota nie pochodziła ze sprzedaży produktów ze zniżką – konsumenci kupowali produkty w pełnej cenie, aby dołożyć swoją cegiełkę do zbiórki. Rzeczniczka firmy, Corley Kenna nazwała sprzedaż związaną z Black Friday „zbiórką pieniędzy dla Ziemi”.

Niebieska Linia dołącza do Kampanii „16 dni Przeciwko Przemocy”

Przed tygodniem (link dla leniuchów i zapominalskich) wspominaliśmy o akcji „16 Dni Przeciwko Przemocy”, do której organizator – TikTok – w ramach działań w naszym kraju zaprosił fundację Anji Rubik SexedPL.

Grono zaangażowanych się powiększa, gdyż do akcji dołączyła m.in. Niebieska Linia, a Instytutowi partneruje Ewelina Flinta, inicjatorka akcji #możeszmipowiedzieć, która ma na celu okazanie wsparcia ofiarom nadużyć seksualnych oraz innych form przemocy. Wokalistka przygotowała z tej okazji specjalny utwór – „Panno Chłód”, który „jest wytknięciem tego, czego wysłuchują dziewczyny i kobiety”.

To nie wszystko, gdyż do kampanii dołączyły również Fundacja Feminoteka, Amnesty International oraz Avon Kontra Przemoc.

Pantone Color Institute wybrało kolor roku 2023

Słowem wstępu – Pantone Color Institute jest częścią Pantone Inc. – światowego specjalisty w zakresie kolorów, który prowadzi ich systematykę oraz udziela różnym firmom wsparcia w zakresie komunikacji marketingowej. Częścią firmy Pantone Inc. jest Instytut Koloru Pantone (Pantone Color Institute), czyli przede wszystkim jednostka badawcza, ale też ważny współpracownik wielu cenionych firm. To właśnie Instytut Pantone stoi za tzw. kolorami roku.

W tym roku kolorem tym okazał się odcień Viva Magenta – kolor nastrajający optymistycznie, tchnący energią i pobudzający kreatywność. Kolor roku 2023 – jak opisuje Pantone – jest zarówno ciepły, jak i chłodny. To czerwień dynamiczna, ale nie dominująca – „jak pięść w aksamitnej rękawiczce”. W sposób metaforyczny kolor ten ma być pomostem między przestrzenią fizyczną i wirtualną. Tym samym żegnamy kolory roku 2021 – jasną szarość (17-5104 Ultimate Gray) oraz żółty (13-0647 Illuminating).

„Rączka” straszy na ulicach Nowego Jorku

To nie pierwsza taka akcja Netflixa, o której wspominamy. Tym razem mowa o promocji serialu „Wednesday”, w ramach której postanowiono zaskoczyć nowojorskich przechodniów za sprawą Rączki (org. Thing) – jednego z członków mrocznej rodziny Addamsów. Film – co oczywiste – stał się viralem. Lubimy Netflixa za takie kampanie!

Nie dziwi nas również wybór serialu, który postanowiono promować – w ciągu pierwszego tygodnia od premiery oglądano go łącznie przez ponad 340 milionów godzin. Tym samym „Wednesday” pobił rekord 4. sezonu „Stranger Things”. I słusznie – nam też się spodobał!

To by było na tyle w 38. Sprasowanym Bananie. Pozwólcie na odrobinę refleksji, którą lekko wybiegniemy w przyszłość – czy Wy też czujecie jakby Wam ten rok bardzo „uciekł” niczym piasek przez palce? Czas, stety bądź niestety, płynie nieubłaganie, ale trzeba doszukiwać się pozytywów – ani się obejrzycie, a będzie na Was czekał kolejny epizod naszego cyklu. Spędźcie dobrze weekend, odpocznijcie i widzimy się już w kolejnym tygodniu!

Źródła:

  • https://tvn24.pl/ciekawostki/mlodziezowe-slowo-roku-2022-essa-i-odklejka-wyroznione-6407745
  • https://nowymarketing.pl/a/40457,patagonia-zarobila-w-black-friday-10-milionow-dolarow-firma-caly-zysk-przekazala-na-ratowanie-planety
  • https://www.proto.pl/aktualnosci/niebieska-linia-z-ewelina-flinta-dolaczaja-do-kampanii-16-dni-przeciwko-przemocy
  • https://marketingprzykawie.pl/espresso/kolor-roku-2023-wedlug-pantone-dosc-nieoczekiwany/
  • https://nowymarketing.pl/a/40426,netflix-wypuszcza-raczke-z-rodziny-addamsow-na-ulice-nowego-jorku