Cześć! W przeddzień Wigilii Bożego Narodzenia witamy Was w 40. epizodzie. Pozwolimy sobie sparafrazować Andrzeja Rosiewicza – czterdzieści Sprasowanych Bananów minęło jak jeden dzień! Co tym razem dla Was przygotowaliśmy? Zapewne się spodziewacie, że będzie dużo o świętach, jednak nic bardziej mylnego. Przeczytacie dziś o polskim rapie, współpracy Maryli (tak, tej Maryli!) z siecią Żabka i pobitym rekordzie Instagrama. Oprócz tego wrócimy jeszcze na moment do zakończonego przed tygodniem mundialu w Katarze oraz wspomnimy o kłopotach strony dla dorosłych… na YouTube! Ciekawi? Zapraszamy do lektury!
Niecodzienna promocja płyty „Rodzinny Biznes”
W ubiegły piątek na sklepowe półki zawitał album muzyczny „Rodzinny Biznes” za który odpowiada (zapewne znany młodszej części czytelników) rapowa grupa 2115. Niewtajemniczonym pokrótce wyjaśnimy, że mowa o bydgoskim kolektywnie, w skład którego wchodzi m.in. Bedoes, White, Kuqe, Flexxy oraz Blacha. Nadal nic Wam to nie mówi? Żeby wyjaśnić fenomen grupy pozwolimy, sobie nadmienić, że krążek zajął 2. miejsce na świecie w kategorii najlepiej przyjętych albumów (pod względem wyświetleń) w ubiegłym tygodniu na Spotify.
Zaplanowanej na piątek 16.12 premierze towarzyszyła nieszablonowa akcja, która spotkała się z ciepłym przyjęciem fanów – ekipa 2115 na jeden dzień otworzyła w Warszawie piekarnię przy ulicy Złotej 8 w Warszawie, gdzie słuchacze mogli nie tylko spotkać swoich idoli, kupić dedykowany merch, zdobyć autograf, czy zrobić zdjęcie, ale również kupić jeden z pięciu rodzajów autorskich wypieków – po jednym od każdego z chłopaków!
„Z okazji premiery albumu zapraszamy Was do piekarni, która przez cały dzień będzie należeć do nas (na serio). Posłuchamy Rodzinnego Biznesu, spędzimy wspólnie czas. (…) Ponadto przygotowaliśmy dla Was coś specjalnego – nasze autorskie wypieki. Chleb w pięciu wariantach, po jednym od każdego z nas, będzie dostępny do kupienia na miejscu. To jedyna szansa, by ich spróbować.”
Nie chcemy oceniać warstwy muzycznej, gdyż są gusta i guściki, ale sama akcja promocyjna palce lizać!
Pornhub zbanowany na YouTube
Jeden z największych portali z filmami dla dorosłych – Pornhub – istniał (słowo klucz) na YouTube przeszło 8 lat, podczas których zebrał prawie milion subskrybentów, a na jego łamach publikowane były treści promocyjne. Czemu zatem nagle po takim czasie zdecydowano się na jego zablokowanie? Zdaniem przedstawicieli YouTube’a kanał Pornhuba miał wielokrotnie łamać zasady obowiązujące na platformie.
Kanał Pornhuba zniknął w platformy w piątek 16 grudnia (piekarnia ekipy 2115 nie miała z tym nic wspólnego!). Ban jest skutkiem zgłoszenia profilu przez National Center on Sexual Exploitation za domniemane naruszenie wytycznych dla społeczności.
„Po sprawdzeniu zamknęliśmy kanał Pornhub Official z powodu wielu naruszeń naszych Wytycznych dla społeczności. Egzekwujemy nasze zasady jednakowo dla wszystkich, a kanały, które wielokrotnie naruszają lub są poświęcone treściom naruszającym zasady, są zamykane” skomentował sprawę rzecznik YouTube’a Jack Malon.
Z tym stanowiskiem nie zgodził się rzecznik platformy Pornhub, który zaprzeczył, by na jej YouTube’owym kanale publikowano zakazane treści:
„Pornhub zachowuje absolutnie najlepsze środki zaufania i bezpieczeństwa w Internecie i dokłada wszelkich starań, aby nie naruszać żadnych Wytycznych dla społeczności YouTube. Niestety, to tylko najnowszy przykład dyskryminacji osób z branży dla dorosłych, trend widoczny w mediach społecznościowych i we wszystkich innych aspektach życia, zwłaszcza że grupy nieszczerze mylą treści dla dorosłych za zgodą z wykorzystywaniem.”
To nie jest pierwszy tego typu przypadek – we wrześniu br. z serwisem dla dorosłych w podobny sposób postąpił Instagram, kiedy to zamknięto aktywne od 10 lat konto Pornhuba. Gdyby tego było mało, usunięto też drugie, które Pornhub założył miesiąc później. Być może było to – w większy lub mniejszy sposób – związane z odcięciem uprawnień płatniczych dla TrafficJucky (ramienia reklamowego Pornhuba) przez firmy Visa i Mastercard, ale to tylko przypuszczenia.
Królowa Maryla z dystansem do samej siebie
Zanim zaczniecie śmiać się, że stacje telewizyjne znów „odmroziły” legendę polskiej muzyki z konieczności jej występu na jednym z sylwestrowych koncertów, pamiętajcie, że w tym roku pałeczkę w tej kwestii przejęła Żabka!
Najnowszy spot Żabki, który jest idealnym przykładem, że artystka ma do siebie ogromny dystans, przedstawia tajemnicze laboratorium i popijającego kawę naukowca. Przez przypadek dochodzi do otwarcia kapsuły hibernacyjnej z zamkniętą w niej Marylą Rodowicz, która w karnawałowej kreacji zachęca do „odpalania »Kawonamentu« w Żabce” (wspominaliśmy już o nim na łamach 33. Sprasowanego Banana, którego znajdziecie TUTAJ).
Humorystyczna kampania Żabki zaostrzyła w nas tylko apetyt na kawę i kolejny koncert Maryli Rodowicz, która w tym roku zagra podczas chorzowskiej Sylwestrowej Mocy Przebojów w telewizji Polsat.
Mundial mundialem, ale co z sytuacją katarskich kobiet?
Emocje po mundialu już opadły, chociaż z pewnością nie dotyczy to zwycięskiej Argentyny. Na chłodno trzeba przyznać, że pod względem sportowym impreza nie zawiodła, jednak było wokół niej pełno kontrowersji już od 2 grudnia 2010, kiedy to ogłoszono gospodarza turnieju. Później nie było lepiej, gdyż prasa donosiła m.in. o nieludzkim traktowaniu pracowników budujących stadiony. Jednak my nie o tym. Podczas zeszłotygodniowego spotkania finałowego Onet wraz z Amnesty International Polska postanowili zwrócić uwagę na sytuację kobiet w Katarze, publikując pierwszy kobiecy komentarz sportowy. Minuta po minucie relacjonowano jednak nie to, co działo się na murawie, a komentarz dotyczył traktowania kobiet w Katarze i tego w jak wielu aspektach życia ich prawa są ograniczone.
„Islamski Katar uchodzi za kraj najmniej opresyjny wobec kobiet. Kobiety w Katarze mają teoretycznie więcej praw niż w sąsiednich państwach. Pozornie, bo jeśli spojrzymy na najnowsze dane Global Gender Gap Indeks mierzące kwestie równouprawnienia, to okaże się, że kraj ten zajmuje w światowym rankingu 137. miejsce. Nie jest więc tak optymistycznie, jakby niektórzy chcieli. Katarskie kobiety są w swoim kraju traktowane jak obywatelki drugiej kategorii. W zasadzie są własnością mężczyzn: ojców, mężów, braci, wujów i innych męskich członków rodziny. Widać to w każdym obszarze życia społecznego, od kwestii dotyczących tak fundamentalnych spraw, jak zawarcie małżeństwa, przez podjęcie pracy, po wyjazd za granicę czy przyszłość własnych dzieci, gdyż nie są ich prawnymi opiekunami” – mówi Anna Błaszczak-Banasiak, dyrektorka Amnesty International w Polsce.
W akcję opatrzoną hasztagiem #OddajemyJejGłos włączyli się redaktorzy naczelni mediów Ringier Axel Springer Polska oraz ambasadorzy akcji, wśród których są m.in. Michał Piróg, Aleksandra Domańska i Lara Gessler. Mecz może i był emocjonujący i nam jako kibicom się podobał, ale musimy przyznać, że wspomniana przez nas akcja społeczna równie mocno (o ile nie bardziej) przypadła nam do gustu. W przyszłości życzymy sobie organizowania tego typu imprez w krajach, które respektują prawa człowieka – tyle wystarczy, a świat stanie się piękniejszym miejscem :>
Rekord Instagrama pobity
Ciężko w to uwierzyć, ale do tej pory najczęściej „lajkowanym” zdjęciem na wspominanym już dziś Instagramie była fotografia opublikowana na profilu „world_record_egg”, które posiada tylko jedno zdjęcie dodane 4 stycznia 2019 rok, które przedstawia jajo. Cała akcja miała na celu zdetronizowanie postu amerykańskiej modelki Kylie Jenner. Wtedy to ona była rekordzistką Instagrama z treścią, którą polubiło 18 mln użytkowników.
Teraz koronę (w pełni zasłużenie) przejął Leo Messi, który w swoim ostatnim meczu na mistrzostwach świata doprowadził Argentynę do pierwszego od 36 lat triumfu w tych rozgrywkach. Zdjęcie (stan na 23.12, godz. ….) ma ponad 57 milionów. Fotografia przedstawia kapitana Albicelestes, który w ręku dzierży Puchar Świata.
Istną wisienką na torcie jest fakt, że oprócz rekordu „polubień”, to właśnie mistrzostwo świata było ostatnim brakującym pucharem w gablotce Argentyńczyka. Mało tego serwis brandwatch.com, analizujący dane w social mediach donosi, że w rankingu dwudziestu najpopularniejszych zdjęć na tej platformie aż osiem wpisów jest autorstwa Leo Messiego. Zdjęciami tymi są m.in. fotografie, na których piłkarz pozuje z: pucharem za wygraną w Copa America, Pucharem Świata czy koszulką PSG po przenosinach z FC Barcelony.
Świętami jeszcze zdążymy się wszyscy nacieszyć, jednak wierzcie lub nie, ale brak wzmianek bezpośrednio związanych ze świętami jest efektem zupełnie niezamierzonym. Zresztą… po kilku dniach w gronie najbliższych jeszcze nam podziękujecie! Jeszcze raz zdrowych i wesołych świąt! Widzimy się za tydzień w ostatnim tegorocznym Sprasowanym Bananie!
Źródła:
- https://www.eska.pl/warszawa/bedoes-z-ekipa-2115-otwieraja-piekarnie-w-warszawie-tlumy-fanow-juz-czekaja-na-sniegu-aa-84SJ-2DTr-o6pd.html
- https://www.komputerswiat.pl/aktualnosci/internet/youtube-banuje-kanal-popularnej-platformy-z-filmami-dla-doroslych/32vy6es
- https://kultura.onet.pl/wiadomosci/zabka-odmrozila-maryle-rodowicz-reklama-sklepu-hitem-sieci-wideo/90xrbhn
- https://www.proto.pl/aktualnosci/kampania-spoleczna-oddajmyjejglos-zwraca-uwage-na-sytuacje-kobiet-w-katarze
- https://www.money.pl/gospodarka/messi-przebil-slynne-jajko-jest-nowy-rekord-instagrama-6846604024286048a.html