Cześć! Święta, święta i po świętach… Rok oczekiwania, tydzień przygotowań, a koniec końców te kilka dni (jakże wyczekiwanego) odpoczynku w gronie najbliższych uciekło jak piasek przez palce. Lada moment hucznie przywitamy nowy 2023 rok, ale najpierw pozwólcie nam oficjalnie rozpocząć piątą dziesiątkę Sprasowanego Banana. O czym przeczytacie podczas naszego ostatniego tegorocznego spotkania? Wspomnimy o warszawskiej Syrence, Netflixie (i to nawet dwukrotnie), współpracy Google’a i Samsunga, a na zakończenie przedstawimy Wam roczne podsumowanie influencerskich wpadek. Zachęcamy do żwawej lektury, bo nas Nowy Rok zastanie!
Nowa „stara” warszawska Syrenka
Mimo że to wieść z 20 grudnia to nie możemy (choć krótko) wspomnieć o dość ważnej zmianie dla stolicy naszego kraju, która postanowiła zamknąć etap znaku „Zakochaj się w Warszawie”, który towarzyszył działaniom promocyjnym stołecznego miasta od 2004 roku.
Co wpłynęło na zmianę?
- Transformacja trendów graficznych, przez które znak stolicy stał się nieatrakcyjny i nienowoczesny.
- Jego mała czytelność.
- Chęć zawarcia historycznych odwołań w nowym symbolu miasta.
– Bazowaliśmy na rozwiązaniu, które w naturalny sposób wpisze się w identyfikację miasta. Nie chcieliśmy tworzyć nowych, abstrakcyjnych form, do których warszawiacy musieliby przyzwyczajać się od nowa. Zależy nam, aby komunikacja wizualna m.st. Warszawy była dla wszystkich odbiorców czytelna i spójna – wyjaśnia Katarzyna Sokołowska, dyrektorka Biura Marketingu Miasta.
Ciekawy czy nowy znak również osiągnie pełnoletność…
Ćwicz z Nike na Netflixie
Dwóch gigantów wspólnymi siłami chce zachęcić nas do ruchu poprzez udostępnienie na platformie streamingowej ponad 90 treningów w 10 wersjach językowych „Nike Training Club”, na które składa się ponad 30 godzin sesji. Treningi obejmujące jogę, ćwiczenia siłowe i treningi o wysokiej intensywności dostępne są od dzisiaj – 30.12! To nie wszystko, gdyż dodatkowe programy pojawią się na platformie w 2023 roku.
Treningi są dostosowane do wszystkich poziomów sprawności, wymagają minimalnego sprzętu (lub nie wymagają go wcale) i obejmują szeroki zakres rodzajów, długości i intensywności treningów. Do powstania materiałów zaangażowani zostali trenerzy Nike (m.in. Kirsty Godso i Betina Gozo).
Swoją drogą – ciekawe czy ma to związek z tradycją postanowień noworocznych i faktem, że często obiecujemy sobie więcej ruchu. Nawet jeśli to się nie gniewamy, a potraktujemy to jako motywację!
„The Future is Unfolding” od Google’a i Samsunga
Dwóch światowych potentatów połączyło siły, czego owocem jest ich pierwsza kampania 3D na Times Square w Nowym Jorku, która promuje wśród milenialsów i pokolenia Z robienie selfie wyłącznie z użyciem komend głosowych.
Billboard przedstawia zaangażowanego do akcji rapera Ludacrisa, który ma problem ze zrobieniem tradycyjnego selfie. Na ratunek przybywa jednak Samsung Galaxy Z Flip4.
Bardzo ciekawym zagadnieniem samym w sobie są billboardy 3D digital out-of-home (DOOH) użyte przy tej kampanii. Wykorzystują one fakt, że mózg człowieka widzi obraz z dwóch różnych perspektyw. Łącząc je i przetwarzając, dowiaduje się o trójwymiarowości przedmiotu. Tak samo jest w przypadku billboardów, gdzie prezentowane są tak naprawdę dwa obrazy, po jednym dla każdego oka.
To co, kiedy taki billboard u nas w Krakowie?
Współpraca Netflixa z siecią McDonald’s
21.12 premierę miał 3. sezon hitowego serialu „Emily w Paryżu”. Dla niewtajemniczonych – opowiada on o tytułowej Emily – dyrektorce działu marketingu jednej z agencji reklamowych – która przeprowadza się z Chicago do Paryża, gdzie rozpoczyna nową pracę. W nowych odcinkach bohaterka dostaje propozycję pracy dla nowego klienta – McDonald’s. Zadaniem Emily jest promowanie kanapki McBaguette, która właśnie trafiła na francuski rynek. Obecność giganta fast foodów w serialu nie jest jednak zwyczajnym lokowaniem produktu – Netflix postanowił włączyć w fabułę prawdziwą kampanię reklamową McDonald’s.
Francuskie restauracje McDonald’s pierwszy raz wprowadziły wcześniej wspomnianą kanapkę do sprzedaży już przed dziesięcioma laty, jednak pozycja była dostępna w menu jedynie przez ograniczony czas. Danie pojawiło się ponownie w menu w 2021 roku. Teraz fani mogą ponownie jej spróbować. Akcji towarzyszy konkurs dla fanów serialu, w którym do wygrania jest serialowa torba „It Bag” oraz specjalna akcja z influencerami.
Wpadki influencerów – podsumowanie 2022
Mówi się, że „nic nie znika w internecie”, więc czasem jedno złe, nieprzemyślane lub przypadkowe działanie może spowodować, że influencerzy na własne życzenie „napytają sobie biedy”. Jakie wpadki przytrafiły się znanym osobom w ciągu ostatniego roku?
Zaczniemy od Antoniego Królikowskiego, który zaangażował się w organizację gali MMA, na której miało dojść do walki między sobowtórami Władimira Putina i Wołodymyra Zełenskiego. Akcja spotkała się z jednogłośnym sprzeciwem i dezaprobatą internautów. Sytuacji nie uratowały nawet zapewnienia, że dochód z wydarzenia częściowo miał zostać przeznaczony na pomoc Ukrainie.
Nie mniejsze kontrowersje wzbudziła para z TikToka – Dorota Goldmann i Paweł Siastała. Para za zabawne uznała nagrywanie bezdomnego, któremu wcześniej „wspaniałomyślnie” kupili hamburgera. Mimo próśb mężczyzny postanowili oni opublikować materiał w sieci. Pamiętajcie, karma wraca.
Następna w kolejce jest Tamara Gonzalez Perea znana jako Macademian Girl, o której wspominaliśmy na łamach 20. Sprasowanego Banana (TUTAJ) Sam występ w programie „Sprawa dla reportera” można uznać za mocno… niecodzienny. Dodając do tego wpisy w mediach społecznościowych oraz prowadzenie sklepu, w którym w mocno wygórowanych cenach sprzedawane są kryształowe czaszki, szamańskie bębny czy autorskie karty mocy nasuwa nam się jedna myśl – żenująca próba żerowania na nieszczęściu chorych psychicznie lub fizycznie osób.
Ewa Chodakowska również nie ustrzegła się od wpadki, proponując swoim obserwatorom catering dietetyczny w „promocyjnej cenie”. Za 60-dniowy pakiet trzeba było zapłacić ponad 5000 zł, a ciekawostką jest, że wykupując poszczególne elementy osobno, zapłacilibyśmy mniej.
Nie popisała się również uczestniczka „Hotelu Paradise” Inga Bartnikowska, która za pośrednictwem swoich social mediów poinformowała, że jest załamana swoim życiem z powodu opóźnienia pociągu, które wystąpiło z powodu… czyjegoś samobójstwa.
Nie mogliśmy sobie oszczędzić powrotu do jednej z naszej ulubionych wpadek w roli głównej z Borysem Szycem, który miał opublikować post promujący mleko marki Alpro. Wdarł się jednak chochlik i na social mediach aktora pojawił się wpis zawierający również instrukcję współpracy z reklamodawcą.
Feralna współpraca przydarzyła się również Dorocie Gardias. Nakręciła ona film z wakacyjnej podróży z córką dla Mercedesa. Internauci wytknęli dziennikarce nieodpowiednie zapięcie pasów, trzymanie nóg na desce rozdzielczej przez córkę oraz – co oczywiste – nagrywanie filmu podczas kierowania autem. Prezenterka przyznała się jednak do błędu, wyraziła skruchę i opublikowała post z przeprosinami (o tym również wspominaliśmy w 20. Sprasowanym Bananie).
Sława ma swoje plusy i minusy. Jedną z niedogodności takiego stanu rzeczy jest fakt, że człowiek nieustannie jest na świeczniku, a jego każdy ruch śledzą tysiące (a czasami nawet miliony) ludzi. Czasem wystarczyłoby zastanowić się dwa razy, czego życzymy wszystkim – nie tylko influencerom.
To by było na tyle – zarówno w tym epizodzie Sprasowanego Banana jak i w całym 2022 roku. Obiecujemy, że za tydzień (wyjątkowo w czwartek ze względu na święto Trzech Króli) również dostarczymy Wam świeżą porcję njusów. Chociaż z żalem żegnamy kończący się rok, już nie możemy się doczekać, co przyniesie nam nowy. Pozwolimy sobie na suchar nad sucharami na zakończenie – do zobaczenia za rok (hehe)!
Źródła:
- https://marketingprzykawie.pl/espresso/warszawa-ma-nowe-logo-z-syrena-i-nowy-system-identyfikacji-wizualnej/
- https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/nike-training-club-netflix-ile-godzin-cwiczen-w-ofercie
- https://marketingprzykawie.pl/espresso/pierwszy-billboard-3d-google-pojawil-sie-na-times-square/
- https://nowymarketing.pl/a/40706,netflix-polaczyl-sily-z-mcdonald-s-mcbaguette-z-serialu-emily-w-paryzu-dostepne-w-sprzedazy
- https://socialpress.pl/2022/12/najwieksze-wpadki-influencerow-w-2022-roku