X

Sprasowany Banan #45

Cześć! Pewnie jesteście ciekawi, co dla Was przygotowaliśmy! Same pyszności – będzie o Kauflandzie w nietypowej dla siebie roli, walce z cenzurą na social mediach, gotowaniu z czekoladą Wedla, budzącym kontrowersję i ogromną dyskusję w internecie nagraniu znanego tiktokera oraz o konflikcie UOKiK vs. reszta świata.

Nieoczywisty debiut Kauflanda

Kampanie na Facebooku, LinkedInie czy Instagramie stały się dla nas chlebem powszednim, jednak niemiecka sieć sklepów Kaufland postanowiła nas zaskoczyć, zakładając swój profil na… Pintereście. Ten amerykański serwis społecznościowy służy głównie jako kanał inspiracyjny. Użytkownicy najczęściej szukają za jego pośrednictwem pomysłów i kreatywnych rozwiązań kulinarnych, modowych czy designerskich.

Dzięki Pinterestowi Kaufland Polska chce inspirować odbiorców przepisami na dania i przekąski. Ma to związek z prowadzoną kampanią digitalową, która nawiązuje do Veganuary. Co kryje się za tym pojęciem? To nic innego jak coroczne wyzwanie mające na celu promowanie i edukację na temat weganizmu oraz zachęcanie do stosowania takiej diety. Na nowo założonym profilu można znaleźć propozycje przepisów kuchni wegańskiej, ale nie tylko. Sieć sklepów zapowiada, że kanał będzie stale uzupełniany o kolejne przepisy adekwatne do pory roku czy nadchodzących świąt.

Musimy przyznać, że interesujący pomysł, za którym podążą zapewne kolejne marki. Ciekawe, jak długo pomysł Kauflanda „utrzyma się na powierzchni” i będzie wspierany kolejnymi inspiracjami – czas pokaże!

Koniec z cenzurą na Facebooku i Instagramie?

Każdy, kto odrobinę uważniej śledzi social media, powinien chociaż raz zetknąć się z hasztagiem #FreetheNipple. Wspominamy o tym ze względu na wydarzenia z 17 stycznia, kiedy to Rada Doradcza Mety zaleciła, aby Facebook i Instagram zmieniły politykę moderowania treści, w których pojawia się nagość. Członkowie Rady stwierdzili, że platformy powinny dać możliwość publikowania zdjęć z widocznymi kobiecymi sutkami. Dotąd cenzura nie obowiązywała mężczyzn, którzy bez przeszkód mogli publikować fotografie swoich nagich torsów. Co zasługuje na uwagę to fakt, że zalecenie „uwolnienia sutków” dotyczy nie tylko kobiet, ale także wszystkich osób transpłciowych i niebinarnych, które do tej pory nie były uwzględniane w regulaminie platform.

Teraz wszystko po stronie Mety – firma ma 60 dni na publiczne ustosunkowanie się do zaleceń członków Rady. Nie chcemy krakać, ale jest szansa (większa niż kiedykolwiek), że nadchodzi koniec podwójnych standardów na social mediach!

Wyższy poziom przyjemności dzięki czekoladzie Wedla

Przed kilkoma dniami – w poniedziałek 23 stycznia – wystartowała kampania E.Wedel „Czas na przyjemność w kuchni”, której celem jest pokazanie, że gotowanie z czekoladą w roli głównej może być bardzo przyjemne, a zaprezentowane spoty przemieniają kuchnię w miejsce zabawy i radości! W ramach działań przygotowano m.in.: spoty „Gotowanie i podjadanie z E.Wedel – Czas na przyjemność w kuchni” oraz „Wedel SMAK DA”, a także odświeżony design platformy kulinarnej „W kuchni z Wedlem”. Wyróżniającym się elementem kampanii jest muzyka, za którą odpowiada raper – Rau Performance (znamy i lubimy!).

– Kampanię wspieramy spotem reklamowym o viralowym charakterze SMAK DA. Jako jedni z nielicznych, chcemy promować trend na gotowanie w domu wśród młodych, pokazując im, jak wiele frajdy z niego płynie, gdy do procesu wykorzystamy wedlowskie tabliczki – mówi Dominika Igielińska-Kluk, branded content manager E.Wedel.

Jedno musimy przyznać – zmiany wyglądają pysznie!

UOKiK zbiera kolejne żniwa

O działaniach UOKiKu mieliśmy okazję informować Was aż trzykrotnie. Pierwszy raz przy okazji zasad oznaczania treści reklamowych w #8 Sprasowanym Bananie, następnie w odniesieniu do spółki Olimp Laboratories w #19 epizodzie oraz na początku tego roku w #42 numerze cyklu, w którym wspomnieliśmy o zarzutach wobec Allegro oraz T-Mobile Polska.

Poczta Kwiatowa od 20 lat swojej obecności na rynku zachęca klientów do składania zamówień w okresie ważnych świąt i wszelkich okazji. W komunikacji marketingowej spółki przewijały się sformułowania takie jak „Pokaż, że kochasz”, „Prezent last minute” czy „Jeszcze zdążysz!”, które sugerują terminowe dostarczenie podarunków. Tymczasem w załączniku do regulaminu „Terminy i warunki doręczeń” widnieje informacja o tym, że Poczta Kwiatowa „nie gwarantuje dostarczenia przesyłek w Dzień Babci, Dzień Dziadka, walentynki, Dzień Kobiet, Dzień Matki, Dzień Ojca”. Tym zapisem firma próbowała unikać odpowiedzialności za niewykonanie zobowiązań i zabezpieczyć się przed ewentualnymi reklamacjami.

– Przedsiębiorca przez sześć lat stosował niedozwoloną klauzulę, by uwolnić się od odpowiedzialności odszkodowawczej za niewykonanie usługi, co narusza interesy konsumentów. Poza konsekwencjami ekonomicznymi konsumenci narażeni byli na szkody emocjonalne, dotyczące relacji z bliskimi (…) Dla klientów jest szczególnie istotne, aby przesyłka dotarła do adresata w konkretnym dniu, zwłaszcza gdy przedsiębiorca do tego zachęca. Jeśli Poczta Kwiatowa nie jest w stanie zrealizować zamówień w terminie, powinna ograniczyć ich przyjmowanie lub informować o braku możliwości dostarczenia kwiatów na czas. Wtedy konsumenci mogliby poszukać innej firmy lub innego sposobu sprawienia radości bliskim – tłumaczy Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Na skutek niedozwolonych działań, UOKiK nałożył na firmę karę w wysokości 1 610 712 złotych. BTW, zawsze ciekawiły nas takie nierówne sumy, bo skąd wzięło się to 12 zł? Chyba nigdy nie poznamy odpowiedzi na to nurtujące nas pytanie…

To jeszcze TikTok czy już TVP Info?

Jeden z najbardziej znanych polskich twórców na TikToku – Filip Zabielski – opublikował kuriozalne nagranie, które wywołało istną burzę w sieci. Influencer w swoim nagraniu wychwala partię rządzącą i uderza w Donalda Tuska. Internauci od razu zwęszyli podstęp PiSu, gdyż partii – szczególnie ze względu na jesienne wybory parlamentarne – bardzo zależy na przekonaniu młodszych odbiorców do swoich racji, a jednym z lepszych do tego kanałów (o ile nie najlepszym) jest właśnie TikTok.

„Cały TikTok hejtuje PiS” – tymi słowami Zabielski zaczyna film. Dalej mówi: „Faktycznie można krytykować obecny rząd za wiele rzeczy, ale jedno im się udało. W Polsce w ostatnich latach została przeprowadzona transformacja energetyczna”. W dalszej części wywodu twórca wymienia m.in. Baltic Pipe, powiększenie terminalu LNG w Świnoujściu, czy interkonektory z Litwą i Słowacją, czyli wydarzenia, które miały miejsce za rządów Prawa i Sprawiedliwości. Nie zabrakło również miejsca na (wspomniany wyżej) atak na Donalda Tuska: „Mogło być inaczej. W 2009 i 2010 roku rząd Donalda Tuska chciał podpisać umowy z Gazpromem do 2037 roku. Jeszcze raz powtórzę – do 2037 roku. To, licząc od dzisiaj, jeszcze 14 lat. A nie wiem, czy wiecie, ale to właśnie rosyjskie spółki energetyczne sponsorują wojnę na Ukrainie” skomentował Zabielski. Szkoda, że chwilowa amnezja nie pozwoliła Filipowi wspomnieć o 70 milionach złotych na wybory, które się nie odbyły, o aferze wokół cen paliw na Orlenie czy chociażby o rekordowej inflacji, która aktualnie ma miejsce.

Na twórcę – czego można było się spodziewać – wylała się fala hejtu. Internauci kpią z materiału tiktokera i zarzucają mu, że nie oznaczył filmu jako „płatna współpraca” (czyżby to była sprawa dla UOKiKu?). Jego linią obrony jest, że film nagrał „charytatywnie”.

Jeśli faktycznie partia maczała swoje palce w powstaniu tych treści to nasz komentarz będzie krótki i młodzieżowy – nie pykło (#boomer). Naszym zdaniem wyszło gorzej niż z promowaniem Podlasia przez innego twórcę internetowego – Marka Kruszwila.

@filipzabielskiCo o tym sądzicie?♬ dźwięk oryginalny – FILIP ZABIELSKI 😜

To by było na tyle. UOKiK nie rozczarował, podobnie zresztą Filip Zabielski, z tą różnicą, że wobec tikokera nie mamy już absolutnie żadnych oczekiwań. Ciekawi jesteśmy dalszych działań dotyczących pinterestowego profilu Kauflanda oraz czekamy na rozwój wypadków przy „uwolnieniu sutków” na social mediach. Nie pozostało nam nic innego jak rozsiąść się wygodnie w fotelach i wyczekiwać weekendu zajadając się czekoladą Wedla!

Źródła: