X

Sprasowany Banan #47

Cześć! Witamy jak co piątek (drobnych wyjątków nie uwzględniamy)! Dzisiaj zaprezentujemy Wam istny njusowy miszmasz – wspomnimy o bardzo ciekawych kampaniach (edukacyjnej oraz reklamowej z namiastką edukacji), nowości od adidasa, wpadce wpływowej influencerki, a całe rozważania podsumujemy tematem pieniędzy… które (potencjalnie) będą nam chcieli wyrwać z kieszeni giganci mediów społecznościowych. Zapraszamy do lektury!

TikTok świętuje Dzień Bezpiecznego Internetu

#ZłapDystans to nowa kampania edukacyjna powstała z inicjatywy TikToka. Do udziału w projekcie, który wspiera Martyna Wojciechowska (inicjatorka projektu MŁODE GŁOWY – wspominaliśmy o nim na łamach #10 Sprasowanego Banana), zaproszono tiktokowych twórców docierających łącznie do ponad 10 milionów obserwatorów (m.in. Anna i Wojciech Przybylscy, Natalia Sisik, Karolina Brzuszczyńska, Michał Wurszt oraz Wit Kasperek).

Pretekstem dla kampanii był wypadający 7 lutego Dzień Bezpiecznego Internetu. To święto ustanowione przez Komisję Europejską, którego celem jest zwrócenie uwagi na kwestię bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych. Tegoroczna edycja edukacyjnych działań TikToka odbędzie się pod hasłem #ZłapDystans. Ma promować równowagę pomiędzy życiem realnym a cyfrowym, czyli tzw. digital wellbeing.

Z raportu „Nastolatki 3.0” przygotowanego przez Państwowy Instytut Badawczy NASK wynika, że nastolatki spędzają w sieci w czasie wolnym średnio niemal 5 godzin dziennie, a w dni wolne czas ten jeszcze się wydłuża. Co więcej, aż 11,5% młodych ludzi jest aktywnych w sieci dłużej niż 8 godzin dziennie. Tak długi czas spędzany w rzeczywistości online nie pozostaje bez wpływu na najmłodszych, dlatego tak ważne staje się ww. pojęcie digital wellness. Swoimi działaniami TikTok chce zachęcić użytkowników do wprowadzenia zdrowych ograniczeń, które pozwolą cieszyć się światem innowacji i cyfrowej rozrywki bez zaniedbywania prawdziwego życia.

– Technologia stała się częścią naszego życia, jednak powinniśmy korzystać z niej w rozsądny sposób. Co to oznacza? Musimy zachować zdrowy dystans i ograniczać np. czas spędzany w sieci, robiąc w ten sposób miejsce na swoje pasje. Pomóc w tej kontroli mogą zaszyte funkcje wyznaczające limity dzienne czy, w przypadku nastolatków, narzędzia do kontroli rodzicielskiej. Korzystajmy z platform cyfrowych, choćby TikToka, w taki sposób, aby były narzędziem rozwoju, źródłem pozytywnych inspiracji i ciekawych zainteresowań, które możemy rozwijać w realnym życiu – Jakub Olek, szef relacji publicznych TikToka w CEE.

Ponadto od 6 lutego działa strona edukacyjna zlapdystans.com, na której znajdują się pomocne wideo oraz opisy wybranych funkcji bezpieczeństwa dostępne na platformie.

Nowość od Adidasa

Niemiecki gigant odzieżowy postanowił stworzyć Sportswear – pierwszą nową markę od połowy stulecia! Twarzą brandu skierowanego do młodzieży jest Jenna Ortega („Wednesday”), a hasłem promującym nową kampanię, która zadebiutowała wczoraj (9.02), jest „All That You Are”.

Jak czytamy w oficjalnym komunikacie marki – „postępowa osobowość Ortegi i nieustanne dążenie do kreatywności, czynią ją jedną z najbardziej ekscytujących pionierek swojego pokolenia. Jest idealną partnerką do współpracy jako twarz nowej marki”.

Oprócz Ortegi do współpracy zaproszono też sportowców: Hueng-min Sona (piłkarz Tottenham Hotspur), Trae Young (koszykarz Atlanty Hawks), Mary Fowler (piłkarka Manchesteru City) oraz streamerkę Carolinę Voltan.

Pechowa transmisja na żywo

Cała internetowa burza, która trwa do dzisiaj, rozpoczęła się 2 lutego. Nicole Sochacki-Wójcicka, bo o niej mowa w kontekście „dramy”, to influencerka znana na Instagramie jako Mamaginekolog, która na co dzień pracuje w Uniwersyteckim Centrum Zdrowia Kobiety i Noworodka Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego w poradni ciąż mnogich.

Podczas feralnej transmisji na żywo kobieta przyznała się, że często przyjmuje swoich bliskich oraz znajomych, a także niektóre obserwatorki, na badania do gabinetu publicznego poza kolejką, korzystając przy tym ze sprzętu należącego do przychodni.

Co dość zabawne i jednocześnie przerażające – kobieta nie zgadza się z oburzeniem, które wywołała jej kontrowersyjna wypowiedź. Jej zdaniem takie działanie skraca kolejki do lekarzy i jest praktyką stosowaną na całym świecie.

Całe zamieszanie – czego można się było spodziewać – nie skończyło się wyłącznie na krytyce ze strony użytkowników. Blogerka działająca na Instagramie pod pseudonimem Niewyparzona_pudernica zwróciła się do Izby Lekarskiej z prośbą o pochylenie się nad działalnością Nicole Sochacki-Wójcickiej oraz odniesienie się do sytuacji, o której opowiadała podczas transmisji na żywo. Po dwóch dniach na twitterowym koncie Narodowego Funduszu Zdrowia pojawił się (naszym zdaniem napisany nazbyt prostym i lakonicznym językiem biorąc pod uwagę powagę sytuacji oraz instytucji, jaką jest NFZ) komunikat.

Wywołane w nim do tablicy zostało Uniwersyteckie Centrum Zdrowia Kobiety i Noworodka WUM, które również nie pozostało bierne i wydało swoje stanowisko (bardziej oficjalne względem tego ze strony NFZ).

Antek, Boryna i Jagna to już nie tylko bohaterowie “Chłopów”

Liczyliśmy, że na dobre „uciekliśmy” od lektur szkolnych, jednak – jak widać – one nie odpuszczają! Władysław Stanisław Reymont został głównym bohaterem i narratorem najnowszej kampanii Serów z Goliszewa, która wystartowała 6 lutego.

Noblista oraz (jak się okazało) ojciec chrzestny „epickich serów” nie tylko nadał im imiona, ale też twórczo opisuje kuchenne przygody oraz możliwości i zalety całej trójki – Boryny, Jagny i Antka.

„Lekkość pióra pozwoliła zamienić prozę marketingu w fascynującą opowieść, która, mamy nadzieję, zapisze się złotymi zgłoskami w historii reklamy” – piszą realizatorzy kampanii.

Meta i Twitter chcą naszych pieniędzy

Wokół Twittera dzieje się szczególnie dużo od czasu przejęcia platformy przez Elona Muska (celowo pomijamy całą operę mydlaną z przejęciem serwisu). Nie jest to tajemnicą, gdyż wielokrotnie na łamach naszego cyklu wspominaliśmy już o pomysłach nowego właściciela. Cieszy fakt, że większość z nich nie wypaliła, ale Elon nie powiedział ostatniego słowa! Z nowego raportu The Information wynika, że Twitter rozważa wprowadzenie opłaty w wysokości tysiąca(!) dolarów dla firm, które chcą zachować złoty znacznik weryfikacji oraz dodatkowych 50 dolarów za każde powiązane konto – podało mashable.com. Warto wspomnieć, że funkcja ta od momentu jej wprowadzenia była darmowa, a sam Twitter nie odniósł się jeszcze do tych doniesień.

Meta też planuje zajrzeć do naszych portfeli, gdyż ze źródeł serwisu techcrunch.com wynika, że nowe odniesienia w kodzie Instagrama mogą (ale nie muszą!) wskazywać na to, że platforma planuje wprowadzić płatną weryfikację konta. Źródło podaje, że podobne odniesienia można znaleźć także w najnowszej wersji aplikacji Facebook. Gdzieś to już widzieliśmy (po więcej zapraszamy do #34 Sprasowanego Banana)…

Techcrunch.com sądzi, że istnieje zapotrzebowanie na płatną weryfikację konta na Instagramie ze względu na to, że:

  1. jest on skomplikowany,
  2. decyzje przyznawania „niebieskiego znacznika” dotyczą tylko znanych osób i celebrytów; mniejsi twórcy nie są brani pod uwagę,
  3. dochodzenie ProPublica ujawniło, że Meta musiała usunąć odznaki weryfikacji z setek kont, za które użytkownicy płacili w nielegalnych źródłach.

Podobnie jak w przypadku Twittera – zarząd Mety nie odniósł się do tych rewelacji, a nam na chwilę obecną pozostają tylko domysły i baczne obserwowanie sytuacji.

Tym oto akcentem zamykamy 6. tydzień 2023 roku, „niebezpiecznie” zbliżając się do jubileuszowego 50. Sprasowanego Banana. Już dziś zaczynamy odliczanie do tej wiekopomnej chwili, której nikt nie mógł się spodziewać w początkowych chwilach istnienia naszego cyklu. Na świętowanie z tej okazji jeszcze przyjdzie czas, tymczasem cieszmy się weekendem, bo to także niezła okazja do celebracji! Do zobaczenia za tydzień!

Źródła:

  • https://mobirank.pl/2023/02/06/tiktok-wraz-z-partnerami-uruchamia-kampanie-edukacyjna-zlapdystans/
  • https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jenna-ortega-adidas-sportswear-serial-wednesday?fbclid=IwAR2by7upcOEjK2U-PLeYxGwn0mFclNZUR-5Zsm6dTnJ_VQ9vn8y6BaW0osQ
  • https://www.proto.pl/aktualnosci/mamaginekolog-zgloszona-do-izby-lekarskiej
  • https://marketingprzykawie.pl/espresso/reymont-w-kampanii-marki-sery-z-goliszewa-boryna-jagna-i-antek/
  • https://www.proto.pl/aktualnosci/tysiac-dolarow-za-weryfikacje-konta-na-twitterze
  • https://www.proto.pl/aktualnosci/instagram-wprowadzi-platna-weryfikacje-konta