X

Sprasowany Banan #50

Cześć! To znowu my! Z czym tym razem do Was przychodzimy? Jubileuszowego Sprasowanego Banana rozpoczniemy od największych od lat zmian w Nokii. Następnie wspomnimy o dwóch ciekawych współpracach (roztańczonej oraz budzącej zainteresowanie swoją początkową tajemniczością). Nie zabraknie również miejsca na manifest Prady oraz – ze względu na niedawną rocznicę rosyjskiego ataku – podejmiemy jeszcze raz temat Ukrainy.

Nowy rozdział Nokii

Koniec Nokii, którą znamy! Fiński koncern zaprezentował nowe logo wraz z identyfikacją wizualną. To pierwsza taka zmiana od 25 lat! Poprzednim logo i towarzyszącemu mu hasłu „Connecting people”, znanym jeszcze z telefonów marki, Nokia posługiwała się od 1998 roku. Mało tego, firma chce definitywnie odciąć się od kojarzenia jej z marką odpowiadającą za produkcję telefonów, gdyż obecnie identyfikuje się jako firma technologii biznesowych.

Świat już nigdy nie będzie taki sam!

Stachursky zachęca do jedzenia warzyw

Charakterystyczną piosenkę (a dokładniej jej fragment) przygotowaną na potrzeby kampanii sosów Łowicz słyszała większość z nas, jednak marka zrobiła krok dalej i kontynuując działania, stworzyła nie tylko pełną wersję piosenki, ale również własny boysband. Łowicz Boys, bo o nich mowa, tworzą czterej tiktokerzy – Mateusz Bulsjarz Jarząbek, Kamil Kossakowski, Daniel Borzewski, Damian Tkaczuk oraz – stojący na czele zespołu – Jacek Stachursky. Musimy przyznać, że piosenka inspirowana hitem „Everybody” zespołu Backstreet Boys naprawdę wpada w ucho! Kampanii towarzyszyć będzie aktywacja na TikToku.

Niecodzienny mediolański pokaz Prady

Nikomu nie trzeba przedstawiać Prady – włoskiego luksusowego domu mody. Podczas pokazu, który odbył się 23 lutego 2023 roku w Mediolanie, marka pokazała kolekcję ubrań nawiązującą m.in. do strojów pielęgniarek. Przez jej twórców – Miuccię Pradę i Rafa Simonsa – została opisana jako „reprezentacje piękna troski, miłości, odpowiedzialności”. W ten sposób chcieli pokazać swoją interpretację strojów pracowniczych, a mediolański pokaz miał zwrócić uwagę na „prawdziwych ludzi, prawdziwe prace, prawdziwe życie”.

Dawid Ogrodnik x Bonarka

Kilka tygodni temu użytkownicy internetu spekulowali, czy facebookowy profil krakowskiej galerii handlowej stał się atakiem hakerów. Wszystko za sprawą nagłej zmiany zdjęcia profilowego na takie przedstawiające mężczyznę w kapturze, które zostało podpisane „Pozdrawiam, Dawid”. Akcja od pierwszego dnia była szeroko komentowana przez najemców centrum, media i inne centra handlowe w Krakowie. Dodatkowo w pierwszym tygodniu akcji Bonarka odnotowała blisko 500% wzrostu zasięgu. Po dwóch tygodniach wyjaśniło się jednak, że całość była sprytnie zaplanowana, a tajemniczym Dawidem okazał się aktor Dawid Ogrodnik będący nową twarzą Bonarki, który będzie wcielał się w różne postaci w pięciu różnych odsłonach kampanii.

Działania, które oficjalnie wystartowały wraz z początkiem marca, mają pokazać galerię w zupełnie nowej odsłonie. Bonarka ma stać się fabryką zakupowych emocji, sprzedawcą wrażeń oraz producentem najlepszego i unikalnego doświadczenia zakupowego oferowanego na rynku.

– Zmiana brandingowa w pozycjonowaniu Bonarki opiera się na przejściu od komunikacji opartej na uniwersalnych korzyściach konsumenckich do pokazywania konkretnych doświadczeń zakupowych i zapraszania do współtworzenia ich, indywidualnego odczucia. To zupełnie nowe podejście do pozycjonowania centrum handlowego, w którym produktem stają się emocje, a centrum ich Fabryką – komentuje Dominik Piwek, Head of Marketing & PR NEPI Rockcastle.

„Fiu! Fiu!” jest pierwszym z limitowanej serii produktem Bonarki towarzyszącym premierowej odsłonie kampanii. Serię produktów made in Bonarka można zdobyć w akcjach samplingowych prowadzonych na terenie centrum handlowego, a jeśli chcecie być na bieżąco z postępami kampanii – zachęcamy do odwiedzania strony madeinbonarka.pl.

„Docieraj do źródła prawdy”

W pierwszą rocznicę wybuchu wojny na Ukrainie rozpoczęła się poświęcona fake newsom kampania edukacyjna „Docieraj do źródła prawdy”. Za jej przygotowanie odpowiada Stowarzyszenie Demagog wraz z Koalicją „Razem przeciwko dezinformacji”.

W dniu startu kampanii – 24.02 – w warszawskiej Elektrowni Powiśle stanęły kolorowe matrioszki „jako symbole rosyjskiej manipulacji i walki z fake newsami”.

„Matrioszka skrywa w swoim wnętrzu kolejną matrioszkę, tak jak rosyjska dezinformacja przykrywa prawdę kolejnymi warstwami półprawd, fake newsów, kłamstw. Jednak im głębiej schodzisz, tym więcej jej warstw odkrywasz” – tłumaczy dr Michał Marek, badacz i ekspert w temacie m.in. rosyjskiej maszyny propagandowej. „Jej podstawowym mechanizmem jest mnożenie źródeł informacji w ramach podsuniętego wzorca. System matrioszek to dezinformacja doskonała, ponieważ każde nowe źródło coraz głębiej przykrywa prawdę i pod pozorem zaufania stale wprowadza odbiorcę w błąd” – dodaje ekspert.

Celem kampanii jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na przykłady rozpowszechnianych manipulacji w mediach społecznościowych, mających na celu zdyskredytowanie i zmarginalizowanie znaczenia wojny, polityki ukraińskiej oraz prowadzonych działań przez ukraiński rząd. „Będziemy edukować Polaków za pomocą krótkich filmów, w których współpracujący z nami eksperci zdekonstruują fake newsy, opowiedzą o stosowanych w nich technikach manipulacji i poradzą jak się przed nimi bronić” – wyjaśnia Małgorzata Kilian, prezeska i założycielka Stowarzyszenia Demagog.

Tym oto akcentem zamykamy pierwszą pięćdziesiątkę Sprasowanego Banana, która upłynęła nam pod znakiem wymiany ciekawych wiadomości, działowej integracji oraz.. uśmiechu! W nadchodzący weekend życzymy Wam słońca bez końca. Odpoczywajcie i widzimy się za tydzień!

Źródła:

  • https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/nokia-nowe-logo-telefony-koniec-marki
  • https://marketingprzykawie.pl/espresso/wiecej-warzyw-jedz-sosy-lowicz-maja-swoj-boysband/
  • https://www.proto.pl/aktualnosci/prada-chce-zwrocic-uwage-na-prawdziwe-zycie
  • https://nowymarketing.pl/a/41259,wystartowala-nowa-kampania-bonarki-dawid-ogrodnik-jako-brand-hero-marki
  • https://www.proto.pl/aktualnosci/matrioszka-symbolem-rosyjskiej-dezinformacji-w-rocznice-wybuchu-wojny-w-ukrainie-rusza