Cześć! To znowu my… i tak już od (prawie) roku, co bardzo nas cieszy! Z jakimi wieściami przybywamy tym razem? W telegraficznym skrócie: Meta podejmuje rękawice, próbując wygryźć Twittera, Coca Cola w kolejnej globalnej kampanii zabiera nas na wycieczkę do muzeum, a Iga Świątek wybiera solidarność z Ukrainą ponad kontrakt sponsorski. Wspomnimy także o decyzji rządu francuskiego ws. obecności małoletnich w sieci oraz o zaskakującej „podróży”, którą przebyła pewna australijska kampania w ciągu dekady. Zapraszamy do lektury!
Francja mówi „nie” dzieciom w social mediach
Szykują się zmiany we Francji, gdyż nowe prawo o ustanowieniu cyfrowej dojrzałości i przeciwdziałaniu nienawiści w internecie zostało przegłosowane! Nowe przepisy mają zabraniać dzieciom poniżej 13. roku życia zakładania kont na m.in. Facebooku, Instagramie, Whatsappie czy TikToku. Dzieci w przedziale 13-15 lat będą natomiast musiały uzyskać zgodę prawnych opiekunów.
Laurent Marcangeli, będący pomysłodawcą ustawy, uzasadnia to koniecznością ochrony dzieci przed negatywnymi skutkami korzystania z sieci społecznościowych. „Chcemy spróbować uregulować świat, który nie ma zasad” – powiedział deputowany.
Mało tego Francja chce walczyć także z „sharentingiem” (słowo pochodzi ze zbitki angielskich słów „share”, czyli dzielić się, udostępniać oraz „parent”, czyli rodzic), który jest niczym innym niż nadmiernym udostępnianiem w internecie (z naciskiem na social media) wizerunku dzieci. Nowe przepisy zdaniem ustawodawców mają chronić dzieci przed cyberprzemocą oraz nadużyciami w świecie cyfrowym i realnym. Ma to związek z badaniami, według których wizerunek przeciętnego dziecka we Francji jest udostępniany w sieci 1300(!) razy przed ukończeniem 13. roku życia.
P92 – nowy projekt Mety
Meta Platforms Inc i stojący za nią Mark Zuckerberg mają w planach uruchomienie nowej aplikacji społecznościowej, która będzie alternatywą Twittera. Wszystko to w imię walki o młodszych użytkowników. Aplikacja roboczo nazwana P92 będzie obsługiwała protokół ActivityPub, który jest wykorzystywany w aplikacji Mastodon (wspominaliśmy o niej w #35 Sprasowanym Bananie).
– Badamy niezależną, zdecentralizowaną sieć społecznościową do udostępniania aktualizacji tekstowych. Uważamy, że istnieje możliwość stworzenia oddzielnej przestrzeni, w której twórcy i osoby publiczne mogą udostępniać aktualne informacje o swoich zainteresowaniach – powiedział Reuterowi rzecznik Meta w e-mailowym oświadczeniu.
Droga od kampanii do mema z TikToka w 10 lat
„Dumb Ways to Die” pierwotnie było kampanią przygotowaną w 2013 dla kolei Metro Trains z Melbourne. Film przygotowany na jej potrzeby przedstawiał animowane postacie, które lekkomyślnym zachowaniem doprowadzały do własnej śmierci. Działania odniosły skutek, gdyż przyczyniły się do 30% zmniejszenia wypadków w australijskim metrze.
Tytułowa piosenka stała się prawdziwym hitem i viralem na skalę całego świata, a twórcy na fali sukcesu kampanii w maju 2013 roku wprowadzili także grę mobilną o tym samym tytule.
10 lat później, gdy o kampanii zapomniano, „Dumb ways to die” wraca niczym Feniks z popiołów jako moda na TikToku, zyskując milionowe zasięgi. Nigdy nie zrozumiemy algorytmów TikToka :D
Iga Świątek rezygnuje ze sponsora
Iga Świątek, nasza tenisowa duma narodowa, 12 marca 2023 roku podczas konferencji prasowej WTA poinformowała, że po dwóch latach kończy współpracę z marką Xiaomi. „Rozstajemy się po udanej współpracy, bez żadnych napięć” – mówi. Sportowczyni przekazała, że chce być konsekwentna w swoich działaniach, a decyzja o braku przedłużenia umowy z azjatyckim producentem elektroniki związana jest z tym, że firma nie wycofała się z Rosji po wybuchu wojny na Ukrainie. Slava Ukraini!
Coca-Cola feat. słynni malarze
Globalna kampania „Masterpiece” to kolejna odsłona działań Coca-Coli, które tym razem oparto na motywie sztuki klasycznej i współczesnej. Jest to część projektu, którego początku należy upatrywać w 2021 roku, kiedy to wystartowała platforma „Real Magic” służąca do współpracy marki z artystami, fotografami i ilustratorami.
Akcja najnowszego spotu dzieje się w muzeum pełnym zwiedzających. Nikt z obecnych nie zauważa jednak butelki napoju, która „podróżuje” między kolejnymi słynnymi arcydziełami. Pojawia się na pop-artowym obrazie Andy’ego Warhola, na „Statku Niewolniczym” Williama Turnera, w „Krzyku” Edvarda Muncha, „Sypialni w Arles” van Gogha i „Dziewczynie z perłą” Vermeera. Jej podróż kończy się w rękach studenta, który potrzebuje (wspomnianej wyżej) inspiracji.
Nie pozostaje nam nic innego jak tylko zaprosić Was jeszcze raz do przyszłotygodniowego świętowania! Odliczanie – czas start! Do zobaczenia :>
Źródła:
- https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/francja-zakaz-social-media-dla-dzieci-facebook-instagram-whatsapp-czy-tiktok
- https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/zuckerberg-tworzy-alternatywe-dla-twittera-znana-jest-juz-nazwa-robocza/0xcm3kv
- https://marketingprzykawie.pl/espresso/reklama-dumb-ways-to-die-sprzed-dekady-wrocila-jako-mem-tiktoka/
- https://antyweb.pl/koniec-wspolpracy-igi-swiatek-z-xiaomi-w-tle-wojna-na-ukrainie
- https://marketingprzykawie.pl/espresso/andy-warhol-edvard-munch-vincent-van-gogh-obrazy-slynnych-malarzy-w-globalnej-kampanii-coca-coli/