X

Sprasowany Banan #53

Cześć! Dzień taki jak dziś zdarza się tylko raz do roku, a fakt, że są to pierwsze urodziny, napełnia nasze serca dumą! Debiutancki epizod Sprasowanego Banana, do którego odnośnik znajdziecie TUTAJ, opublikowaliśmy równo rok temu. Oczywiście w ciągu tych 365 dni nic się nie zmieniło, a my nadal jesteśmy głodni njusów i ciekawostek wszelakiej maści. Dziś przygotowaliśmy dla Was informacje „od Sasa do Lasa” – będzie o międzynarodowej kampanii Żubrówki, ważnej (a może i zgubnej w skutkach w perspektywie czasu) decyzji DHL i słodko-gorzko o TikToku. Nie zabraknie również wzmianki o zbliżających się wielkimi krokami Świętach Wielkanocnych. Udanej lektury!

DHL wybiera pieniądze ponad honor

Jak doskonale wszyscy pamiętamy, zdecydowana większość firm na skutek rosyjskiej inwazji na Ukrainę postanowiła zawiesić (lub całkowicie się wycofać) swoją działalność w kraju agresora. Według Uniwersytetu Yale firm, które zdecydowało się zostać na rosyjskim rynku, jest ponad 200. Do najpopularniejszych należy: sieć dyskontów Auchan, Calzedonia, Diesel, Lacoste czy Philips. Do tych firm dołącza również niemiecki gigant transportowy – DHL.

Pierwotnie, po rozpoczęciu wojny, DHL faktycznie zawiesiło wysyłki paczek do Rosji i Białorusi, podobnie stało się z DHL Express (z drobnym opóźnieniem, bo dopiero 1.09.2022). Wszystko uległo jednak zmianie wraz z niedawnym komunikatem firmy, który potwierdził powrót usługi DHL Express do 220 miejscowości na terenie Federacji Rosyjskiej. Jakby tego było mało, firma transportowa nawiązała współpracę z rosyjskim serwisem płatności online – Robokassa. Jak czytamy na rosyjskiej stronie DHL – „Robokassa i DHL Express ogłosiły rozpoczęcie współpracy, która pomoże rosyjskim przedsiębiorcom wejść na rynek międzynarodowy”.

Najbardziej przeraża nas fakt, że XXI wiek stoi pod znakiem bardzo niepokojącego społecznie równania matematycznego → Biznes > Moralność.

Niewidome dzieci też świętują Wielkanoc

Święta Wielkanocne już za pasem, dlatego to najwyższy czas na start kampanii z nimi związanymi. Tak też uczyniła Milka będąca jedną z najlepiej rozpoznawalnych marek wyrobów czekoladowych w Europie, zdając sobie sprawę z tego, że jedną z najważniejszych tradycji wielkanocnych w wielu krajach europejskich, również w Polsce, jest poszukiwanie czekoladowych jajek.

Milka, przy współpracy z działającą na rzecz niewidomych i niedowidzących Fédération des Aveugles de France, stworzyła gadżet, dzięki któremu dzieciom z dysfunkcjami wzroku będzie łatwiej brać udział w tej zabawie. Mowa o pikającym króliku, który emituje specjalne dźwięki pozwalające zlokalizować go za pomocą słuchu. Marka przygotowała również film, który pokazuje w praktyce, jak na urządzenie zareagowały dzieci wraz z ich rodzicami.

Kampania, niestety, nie trafi do naszego kraju, pojawi się za to we Francji, w Niemczech i Hiszpanii.

New Balance reklamuje model 550 na TikToku

Nie jest tajemnicą, że coraz więcej marek udziela się na TikToku, gdyż platforma ta umożliwia dotarcie do szerokiego grona (głównie młodych) odbiorców przy relatywnie niskich kosztach względem innych platform. Nie inaczej postąpił New Balance, który przy okazji kampanii modelu 550 (będącego bezpośrednią konkurencją legendarnych Nike Air Force 1) postanowił zaangażować dwójkę twórców – Szymona Bożyckiego i Julię Gizelską. Za cel postawiono sobie odzwierciedlenie ich naturalności i energii, co jest kluczowym atrybutem materiałów tworzonych w ramach modelu kreatywno-produkcyjnego TikTok Friendly Video Production. Jego głównym założeniem jest połączenie naturalnych talentów twórców i tiktokowego stylu montażu z profesjonalną produkcją reklamową na planie zdjęciowym.

@shimmybruh Stylowy look zawsze z New Balance 😎 Jak Wam się podoba odnowiony model 550? #reklama #newbalance ♬ original sound – shimmy 🥷🏻

Nowa platforma komunikacji od Żubrówki

Nie wszyscy zapewne wiedzą, że po blisko dekadzie (2013-2022) marka wódki Żubrówka trafiła z powrotem w polskie ręce. A teraz wędruje w świat, a wszystko to za sprawą międzynarodowej kampanii, która obejmuje Czechy, Rumunię, Słowację, Węgry, Bułgarię oraz (co oczywiste) naszą ojczyznę. Założeniem kampanii jest połączenie tradycji Puszczy Białowieskiej z miejskim, globalnym światem.

Na potrzeby działań powstała również oparta na muzyce platforma Bixon Remix, za której pośrednictwem promowane są m.in. różne warianty drinków. Powstały spot pełen jest odniesień do przedstawicieli różnych kultur i nacji poprzez m.in. nawiązania do amerykańskiego clubbingu, zabawy na brazylijskich ulicach czy chociażby typowo europejskiej domówki.

– W naszej koncepcji zainspirowaliśmy się popularnym dziś nie tylko w muzyce – remixem, czyli ideą eklektyzmu i kolażu, dzięki której mogliśmy zachować w komunikacji tradycyjną polską Puszczę Białowieską i dumnego żubra, ale konfrontując te elementy równolegle z miejskim, globalnym, dynamicznym światem – opowiada dyrektor kreatywny w Brasil, Rafał Mazur. – W ten sposób stworzyliśmy język marki czerpiący ze współczesnych wzorców kulturowych i kluczowych trendów: autentyczności, naturalności, handmade’owości i wyjątkowości – dodaje.

TikTok w tarapatach

Od dłuższego czasu najważniejsze krajowe oraz międzynarodowe instytucje bardzo mocno przyglądają się aplikacji TikTok pod kątem jej bezpieczeństwa oraz dbania o naszą prywatność. Sytuacja nie wygląda kolorowo z perspektywy twórców aplikacji, gdyż kolejne państwa oraz organy decydują się na oficjalne zakazanie korzystania z TikToka przez pracowników oficjalnych urzędów. Wszystko to ze względu na obawy związane z tym, że chińska platforma może stanowić zagrożenie dla ich (oraz naszego) cyberbezpieczeństwa.

Aktualnie wśród krajów oraz międzynarodowych instytucji, które wprowadziły wspomniane właśnie ograniczenia dla urzędników, znajdziemy (m.in.): Stany Zjednoczone, Wielką Brytanię, Kanadę, Nową Zelandię, Belgię, Danię, Komisję Europejską oraz Parlament Europejski. Do tego grona przed kilkoma dniami dołączyło także BBC – pierwsza brytyjska organizacja medialna, która wydała wytyczne dotyczące TikToka i druga na świecie po duńskim nadawcy publicznym DR.

Jakby tego było mało, FBI oraz amerykański Departament Sprawiedliwości poinformowały o wszczęciu śledztwa przeciwko TikTokowi pod kątem możliwości prowadzenia podsłuchów wśród dziennikarzy.

Na zakończenie wybaczcie nam ten (delikatny) przejaw egocentryzmu, ale Sprasowanemu Bananowi jeszcze raz życzymy 100 lat, a Wam – wracając na ziemię – dziękujemy za ten wspólny rok. Spędźcie dobrze weekend i widzimy się już za tydzień!

Dodatkowo z dumą pragniemy Was poinformować o (testowym) uruchomieniu nowego formatu na naszym TikToku – krótkiej „zajawki” najnowszego epizodu w formie wideo ➡ TUTAJ :> Gorąco zachęcamy do śledzenia, nie tylko TikToka, ale także innych social mediów Grupy Eura7!

Źródła:

  • https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/dhl-wraca-rosja-rafal-brzoska-szokujace
  • https://marketingprzykawie.pl/espresso/milka-stworzyla-gadzet-umozliwiajacy-niewidomym-dzieciom-poszukiwanie-wielkanocnych-jajek/
  • https://nowymarketing.pl/a/41445,kampania-newbalance-w-modelu-tiktok-friendly-video-production
  • https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/brasil-zubrowka-bison-remix
  • https://android.com.pl/tech/577666-zakaz-tiktok-co-z-polska/
  • https://www.tvp.info/68611166/wielka-brytania-bbc-wzywa-pracownikow-do-usuniecia-aplikacji-tiktok-chiny
  • https://www.komputerswiat.pl/aktualnosci/aplikacje/fbi-wszczelo-postepowanie-wobec-tiktoka-chodzi-o-podsluchy/l50w08v