Cześć!
Bardzo nieśmiało i drobnymi kroczkami zbliża się do nas weekend majowy. Skoro majówka to zapewne jakiś kilkudniowy wypad za miasto albo chociaż grill w przydomowym zaciszu? Jak wiadomo, lepiej przygotować się zawczasu! Może zatem warto pomyśleć o zakupach z użyciem asystenta mody opartego na technologii ChatGPT? A jeśli nie zakupy to może na piwko z Tymkiem? Ewentualnie chwila zadumy nad niepokojącymi wynikami badania „Młode głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” oraz problemem ubóstwa menstruacyjnego wśród polskich nastolatek (#TakDlaPodpasek)? W branży dzieje się ostatnio bardzo dużo na wielu płaszczyznach dlatego zapraszamy do lektury!
ChatGPT pomoże nam w zakupach na Zalando
Zalando to jedna z przodujących europejskich platform modowych i lifestylowych, której nikomu nie musimy przedstawiać. Podobnie jest z będącym „na fali” ChatemGPT od OpenAI.
Niemiecki sklep wysyłkowy planuje wykorzystać potencjał generatywnej technologii AI. Wszystko po to, by wzmocnić doświadczenie odkrywania mody online, dlatego już niebawem fani zakupów przez Internet będą mogli skorzystać z usług osobistego asystenta mody. Jego pierwsza wersja beta zostanie udostępniona wybranej grupie klientów jeszcze tej wiosny, jednak Polacy nie dostąpią tego zaszczytu w przeciwieństwie do użytkowników z Niemiec, Irlandii, Wielkiej Brytanii oraz Austrii.
Asystent ma sprawić, aby proces zakupowy stał się jeszcze bardziej intuicyjny i naturalny, a klienci mogli poruszać się po asortymencie Zalando z wykorzystaniem własnych modowych pojęć.
– W Zalando zawsze stawiamy klientów w centrum naszych działań. Jako lider e-commerce w branży modowej, który jest na rynku od 15 lat, konsekwentnie korzystamy z nowych technologii, aby udoskonalać doświadczenie zakupowe użytkowników naszej platformy. Jesteśmy podekscytowani eksperymentowaniem z ChatGPT, by wspierać naszych klientów w odkrywaniu mody, którą pokochają. To dopiero początek. Angażujemy się w zrozumienie potrzeb i preferencji klientów i z niecierpliwością czekamy na odkrycie potencjału, jaki ChatGPT może wnieść do ich zakupów. Podczas testowania i wprowadzania nowych rozwiązań, będziemy zwracać uwagę na to, w jaki sposób klienci chcą wchodzić w interakcje z naszym asystentem mody, aby zapewnić im najlepsze możliwe doświadczenie – mówi Tian Su, wiceprezes ds. personalizacji i rekomendacji w Zalando.
Powrót Desperadosa do imprezowych korzeni
Do kampanii Desperadosa „Bierz, co chcesz”, którą możemy zobaczyć m.in. w telewizji, digitalu oraz mediach społecznościowych, dołączył Tymek – twórca utworów muzycznych i autor tekstów.
Idea przewodnia kampanii ma zachęcać do wychodzenia poza narzucone ramy oraz życia na własnych zasadach. Hasło to jest wzmocnione przez wykorzystanie znanego imprezowego kawałka – „Język ciała”, w którego refrenie pojawia się właśnie zwrot „Bierz, co chcesz”. W ramach działań do sklepów trafi piwo w specjalnych opakowaniach, a całość połączona jest z loterią, w której wygrać można m.in. Despe-lodówki, Despe-kurtki, Despe-pufy, głośniki, vouchery oraz nagrody pieniężne.
– W tym roku prezentujemy przełomowy koncept. Po raz pierwszy w kategorii piw smakowych nawiązujemy współpracę z rozpoznawalnym wśród Gen Z artystą i wykorzystujemy jeden z najpopularniejszych imprezowych kawałków. Wiemy, że młodzi dorośli chcą żyć na własnych zasadach i bawić się tak, jak mają ochotę, bez podążania utartymi ścieżkami. Dlatego idea „Bierz, co chcesz” spaja nasze wszystkie działania. Podkreśla zarówno pozycjonowanie marki, szeroką ofertę produktową, jak i samą mechanikę loterii – mówi Julia Lewicka, senior brand manager Desperados.
Google staje do walki z OpenAI
W branży coraz głośniej o przeciekach płynących z Google’a, które wskazują prace nad nowym projektem AI – Magi. Nad narzędziem ma pracować aktualnie 160 inżynierów i projektantów, a oficjalnej zapowiedzi nie powinniśmy się spodziewać nie szybciej niż za miesiąc.
Impulsem do działań (według „New York Times”) miała być sugestia ze strony Samsunga, który miał przekazać Amerykanom, że rozważa zmiane domyślnej wyszukiwarki w swoich urządzeniach z Google’a na Bing Microsoftu. To wszystko ze względu na fakt wspierania rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji przez twórców Windowsa.
Lara Levin, rzeczniczka Google, powiedziała redakcji „NYT”: „Jesteśmy podekscytowani wprowadzeniem nowych funkcji zasilanych sztuczną inteligencją do wyszukiwania. Podzielimy się większą liczbą szczegółów już wkrótce”.
Powiedz TAK dla podpasek we wszystkich polskich szkołach
W ubiegły poniedziałek (17 kwietnia) wystartowała ogólnopolska kampania „TakDlaPodpasek”, której pomysłodawcą jest Okresowa Koalicja oraz Kulczyk Foundation.
Celem działań jest wsparcie wszystkich dziewczynek w Polsce w godnym przeżywaniu miesiączki oraz uchronienie ich przed opuszczaniem zajęć lekcyjnych z jej powodu. Badania Kulczyk Foundation z 2020 oraz 2022 roku wskazują, że wbrew powszechnym stereotypom, ubóstwo i wykluczenie menstruacyjne występują także w naszym kraju.
Wynika z nich, że:
- co druga nastolatka przynajmniej raz nie poszła do szkoły z powodu okresu
- jedna na pięć dziewczynek musiała zwolnić się z lekcji z powodu braku środków higieny menstruacyjnej
- 2/3 Polek przyznaje, że zdarzyło im się nie mieć w szkole dostępu do podpasek
- Jednocześnie prawie tyle samo Polek i Polaków (64%) uważa, że podpaski w szkołach powinny być darmowe.
– Z powodu ubóstwa i wykluczenia menstruacyjnego czy stygmatyzacji na tle miesiączki, dziewczynki są poddawane ogromnej społecznej presji. To my, dorośli, mamy obowiązek o nie zadbać. Wprowadźmy w życie przepisy, dzięki którym we wszystkich polskich szkołach pojawią się darmowe środki menstruacyjne i edukacja na temat zdrowia menstruacyjnego. Powiedzmy TAK podpaskom w każdej polskiej szkole – mówi Dominika Kulczyk, prezeska Kulczyk Foundation.
Zachęcamy do podpisania apelu, który znajdziecie TUTAJ.
Jak czują się polskie dzieci i młodzież?
O projekcie Młode Głowy i Fundacji UNAWEZA wspominaliśmy już kilkukrotnie na naszych łamach (SB#30, SB#47). Tym razem poruszymy temat badania „Młode głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”, w którym udział wzięło ponad 184 tys. uczniów w wieku 10-19 lat ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych z całej Polski.
Zachęcamy Was do samodzielnej analizy całości, natomiast my pozwolimy sobie wypunktować część najbardziej zatrważających (naszym zdaniem) wniosków pokazujących dramatycznie niski poziom samooceny dzieci i młodzieży w Polsce:
- jeden na trzech badanych czuje się samotny, nie ma chęci do życia i ma podejrzenie depresji
- co druga osoba ma skrajnie niską samoocenę
- połowa uczniów w ciągu ostatniego miesiąca doświadczyła hejtu w sieci
- dwóch na trzech badanych chciałoby mieć więcej szacunku do samego siebie
- ponad połowa uczniów czasami czuje się bezużyteczna
- jedna na cztery osoby uważa siebie za mniej wartościową od innych
- co szóste dziecko się okalecza
- stres dnia codziennego przerasta 8 na 10 osób
- jedno na 11 dzieci w Polsce deklaruje, że podjęło próbę samobójczą, a myślało o niej ponad 39% uczniów.
Na zakończenie jeszcze raz gorąco Was zachęcamy do analizy badania „Młode głowy. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” oraz do dołączenia się do akcji „TakDlaPodpasek”. Słowem podsumowania, gdyż nie mogliśmy przejść obok tego obojętnie – Netflix, o którym zresztą wspominaliśmy przed tygodniem (TUTAJ), w charakterystyczny dla siebie sposób promuje nową produkcję – thriller erotyczny „Obsession”. Na potrzeby działań otworzono w londyńskiej dzielnicy Soho czasowy sklep z akcesoriami erotycznymi, który – jak poinformował w komunikacie Netflix – jest „wciągającym doświadczeniem przenoszącym odwiedzających do świata zabaw Anny”.
Nie zapomnijcie zajrzeć na naszego TikToka! Do zobaczenia za tydzień :>
Źródła:
- https://nowymarketing.pl/a/41721,zalando-wprowadza-pierwszego-asystenta-mody-opartego-na-technologii-chatgpt
- https://marketingprzykawie.pl/espresso/tymek-w-kampanii-marki-desperados-bierz-co-chcesz/
- https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/google-wyszukiwarka-magi-sztuczna-inteligencja-chatgpt
- https://nowymarketing.pl/a/41692,startuje-ogolnopolska-kampania-takdlapodpasek
- https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/dzieci-mlodziez-zdrowie-psychiczne-raport-mlode-glowy-jakie-wyniki-martyna-wojciechowska