Cześć! Jak co tydzień mamy dla Was njusy gorące jak… (chciałoby się napisać „aura za oknem”, ale nie ma co się oszukiwać, więc sami sobie dopowiedzcie)! O czym zatem dzisiaj będziecie mogli przeczytać? Chyba żaden z dotychczasowych Sprasowanych Bananów nie był w takim stopniu zdominowany przez kampanie i spoty – #RealVirtualBeauty, #IKEAStarterPack, #ZdrowieMęskaSprawa oraz #BycieMistrzemLigowym. A do tego, w formie ciekawostki, „rodzynek” w postaci nietypowego brytyjskiego wydania magazynu „Vogue”! Zapraszamy do lektury!
Jedyny taki od 107 lat
Zaczynamy od krótkiej lekcji historii – pierwszy numer czasopisma „Vogue”, wydawanego w USA już w latach 90. XIX wieku, w Wielkiej Brytanii zadebiutował w 1916 roku. 107 lat później zdecydowano się na opublikowanie wyjątkowego wydania, które – oprócz standardowej formy – doczekało się także wersji audio oraz takiej z wykorzystaniem alfabetu Braille’a, co miało zwiększyć dostępność czasopisma dla osób niewidomych i słabowidzących.
Majowy numer gazety skupia się na sprawiedliwości wobec osób z niepełnosprawnościami, dostępności i dumie. Edward Enninful, będący redaktorem naczelnym, przyznał na Instagramie, że „»Vogue«, branża modowa i wydawnicza mają jeszcze wiele do zrobienia”, ale cieszy go fakt pojawienia się pierwszego wydania w alfabecie Braille’a.
Druga edycja kampanii „Real Virtual Beauty”
Dove kontynuuje walkę o zmianę wizerunku postaci kobiecych w grach w drugiej edycji kampanii „Real Virtual Beauty”.
Najnowsze działania prowadzone we współpracy z firmami gamingowymi Unreal Engines i Epic Games (to nie pierwszy taki przypadek – wspominaliśmy o tym w #29 Sprasowanym Bananie) przedstawiają historię Cynthii, kobiecego awatara z gry, który po zwycięstwie nad ostatnim przeciwnikiem staje do o wiele ważniejszej walki, którą musi stoczyć z dużo potężniejszym rywalem – sobą. W imię tego, by nikogo nie udawać i nie stać się oderwanym od rzeczywistości obrazem kobiety.
Firma została zainspirowana do kontynuowania ubiegłorocznej kampanii przez ostatnie przeprowadzone przez siebie (we współpracy z organizacją Women in Games) badania, które wykazały, że 60% dziewcząt i 62% kobiet nie czuje się odpowiednio reprezentowanych w grach. Na samoocenę ponad jednej trzeciej dziewcząt negatywnie wpływa brak różnorodności awatarów dostępnych w grach, natomiast aż 74% kobiet życzy sobie większej inkluzywności w kobiecych postaciach w grach wideo.
Nasz przekaz jest krótki – #Koniec_Seksualizacji_Kobiet_W_Grach_Video
Piłkarze FC Barcelony świętują mistrzostwo Hiszpanii
Drużyna Roberta Lewandowskiego przed tygodniem zapewniła sobie miano Mistrza Hiszpanii sezonu 2022/23. Okazję do świętowania postanowił wykorzystać producent piwa Estrella Damm Cat, które jest oficjalnym piwem drużyny z Barcelony. W ten oto sposób powstał najnowszy spot, którego hasło brzmi „Bycie mistrzem ligowym – to brzmi świetnie!”
W reklamie występuje Robert Lewandowski u boku innych piłkarzy katalońskiego klubu, m.in. Ronalda Araujo, Marc-Andre ter Stegena i Sergi’ego Roberto oraz trenera Xavi’ego. Z użyciem butelek wykonują oni melodię hymnu Dumy Katalonii.
Toalety publiczne jako.. kanały komunikacji kampanii
Teraz czas na odrobinę powagi, gdyż wraz z początkiem maja wystartowała (naszym zdaniem bardzo słuszna) kampania „Zdrowie? Męska sprawa!”, której zadaniem jest przekonanie mężczyzn +40 do tego, że warto umówić się na kontrolną wizytę u urologa.
Wszystko przez to, że rak prostaty, pęcherza moczowego i nerek to trzy spośród sześciu najczęściej występujących wśród mężczyzn nowotworów. Na szczęście, nie są one równoznaczne z wyrokiem wydanym na mężczyznę, jednak konieczne jest szybka diagnoza i poddanie się leczeniu.
Mało tego, co budzi niepokój, statystyki potwierdzają, że mężczyźni w Polsce:
- w porównaniu do kobiet rzadziej chodzą do lekarza
- rzadziej od nich biorą udział w badaniach profilaktycznych
- żyją średnio 8 lat krócej od kobiet.
Kampania oprócz szczytnej idei, pochwalić się może także niestandardową formą prowadzonych działań, gdyż plakaty ją promujące zawisły w męskich publicznych toaletach m.in. na dworcach kolejowych i autobusowych, stacjach benzynowych.
Od Gen Z dla Gen Z
Również w maju działania rozpoczęła IKEA w kampanii stworzonej przez Gen Z dla Gez Z. Do współpracy zaproszono znanych młodych twórców. Tribbs, bryska, Wielorybek i Ciepłe Skarpety stworzyli swoje #IKEAStarterPacki, czyli zestawy produktów IKEA, które ułatwiają im start – czy to w nowym mieszkaniu, czy nowego hobby.
Na potrzeby prowadzonej kampanii w wybranych sklepach IKEA w Polsce powstaną specjalne przestrzenie nawiązujące wizualnie do scenografii z powstałych spotów.
Zobaczcie sami, jakie IKEA Starter Packi przygotowali zaproszeni twórcy → TUTAJ.
W dzisiejszym wstępie wspomnieliśmy o ciekawostce, więc czujemy się w obowiązku, aby podobnym akcentem również zakończyć – a mianowicie chodzi o nowość na Whatsappie, o której poinformował w typowy dla siebie sposób Mark Zuckerberg.
Zapowiedział on wprowadzenie „zablokowanych czatów”, które znajdą się w ukrytym folderze chronionym dodatkowym hasłem. Mało tego komunikaty dotyczące wybranych przez nas konwersacji nie będą się wyświetlać na pasku powiadomień, co pozwoli nam dochować strzeżonej przed kimś tajemnicy #Zazdrosne_Partnerki_Nie_Lubią_Tego!
Źródła:
- https://www.proto.pl/aktualnosci/brytyjski-vogue-prezentuje-pierwsze-wydanie-w-alfabecie-braillea
- https://marketingprzykawie.pl/espresso/dove-walczy-z-seksualizacja-kobiet-w-grach/
- https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/robert-lewandowski-fc-barcelona-piwo-reklama-estrella-damm-cat-mistrz-hiszpania
- https://marketingprzykawie.pl/espresso/zdrowie-meska-sprawa-kampania-w-toaletach-publicznych
- https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/wiadomosci/ikea-z-kampania-dla-gen-z,119047.html
- https://www.facebook.com/4/posts/pfbid024JvYKRjECinZGdLy7cZfTLb74RGkWUtkujqrLMsRtLwqdbaDpP8Kt4TaxQa4czMRl/