X

Sprasowany Banan #70

Cześć! Jak już zdążyliście zauważyć – to już 70. Sprasowany Banan. Po dzisiejszym epizodzie, klasycznie, możecie spodziewać się istnego misz-maszu newsów, choć musimy przyznać, że tematy okołojedzeniowe (#McD #BurgerKing) tym razem dominują. Nie zabraknie jednak sportu (#Adidas), premier kinowych (#Barbie), technologii (#RFID #Apple) oraz wzmianki o… rosyjskim rządzie. Udanej lektury!

„From Tychy to Impossible”

Nieco ponad tydzień temu premierę miały nowe buty piłkarskie Adidas X Crazyfast. Głównymi zmianami różniącymi je od poprzedniego modelu – X Speedportal – jest ich waga (są lżejsze o 5g – może się to wydawać niewiele, jednak każdy, kto grał w piłkę, przyzna, że nawet niewielka redukcja wagi w przypadku obuwia potrafi zrobić różnice) oraz fakt, że dzięki zastosowaniu materiałów z recyklingu udało się zmniejszyć ślad węglowy o co najmniej 10% względem poprzednika. Buty – co oczywiste – reklamowane są przez największe gwiazdy ze stajni niemieckiego giganta – Leo Messiego, Mohameda Salaha oraz (dla niektórych zapewne niespodziewanie) zaangażowano także naszego rodaka grającego w barwach Arsenal F.C. Jakuba Kiwiora.

Historia Kuby – wtedy jeszcze dzieciaka marzącego o wielkiej karierze – rozpoczęła się w jego rodzinnych Tychach, dlatego właśnie tam powstały podwaliny kampanii „From Tychy to Impossible”, której założeniem jest celebrowanie własnych korzeni. Do działań zaangażowano także Luizę Kozielską, zawodniczkę KKS Czarni Antrans Sosnowiec, która pojawia się zarówno w roli narratorki oraz bohaterki klipu.

Adidas w ramach działań nie tylko zdecydował się na stworzenie muralu na fasadzie bloku przy ulicy Edukacji, w którym dorastał reprezentant londyńskiej drużyny, ale także zorganizowano konkurs związany z „roladą Kuby”. „Skąd ten pomysł?” zapytacie – jednym z powodów jest fakt, że cały spot utrzymany jest w „śląskim” klimacie (na czele z gwarą, której słuchanie to miód na nasze uszy!) oraz to, że Kuba – jak na Ślązaka przystało – uwielbia śląską roladę. Dlatego też na potrzeby konkursu należy wykonać trick „rolada” i opublikować nagranie w Internecie. Na najlepszych czekają nie tylko nowe buty Adidasa, ale także set ubrań. Jeśli wśród naszych Czytelników znajdą się zainteresowani zgarnięciem nagrody to obiecujemy trzymać za Was kciuki!

Polska wersja kampanii „Raise Your Arches”

Na początku bieżącego roku na łamach 44. Sprasowanego Banana wspominaliśmy o brytyjskiej kampanii wizerunkowej McDonald’s ze złotymi łukami w roli głównej, w której – co ciekawe – po raz pierwszy w historii spotów tej sieci nie uświadczyliśmy ani widoku jedzenia, ani wnętrza lokalu, a jedynie przestrzeń biurową.

Jak widać – kampania dobrze się przyjęła, gdyż mimo lekkiego opóźnienia dotarła także do Polski. Niestety, oprócz polskich napisów, spot nie różni się kompletnie niczym względem brytyjskiego odpowiednika (#standard). Na próżno także szukać specjalnych nakładek do użycia na Snapchacie oraz Instagramie, które towarzyszyły kampanii ponad pół roku temu.

Nie zabrakło jednak ciekawostek związanych z pojawieniem się kampanii na polskim rynku – oprócz spodziewanej zmiany logo na profilach marki w social media zdecydowano się także na wygaszenie połowy neonu w ośmiu lokalach McDonald’s w Polsce, aby nawiązać do gestu podniesionych brwi, symbolizowanego przez górną część złotych łuków.

Na podkreślenie zasługuje także dobrze wykonana praca zespołu odpowiedzialnego za tłumaczenie sloganu kampanii, gdyż „dawanie znaka na Maka” nie tylko świetnie nawiązuje do motywu „dawania znaka”, czyli charakterystycznego ruchem brwiami, ale także jest spójne z legendarnym „mam smaka na Maka”!

Barbie przejmuje świat

Nastał dzień, na który wielu czekało – właśnie dziś premierę kinową w naszym kraju ma film „Barbie” z Margot Robbie i Ryanem Goslingiem w rolach głównych! Sami jesteśmy ciekawi tej produkcji, jednak to, jak bardzo całym światem zawładnął ten film, zdziwiło nawet nas! Barbie jest wszędzie – w naszym biurze też, czego efekty możecie podziwiać na naszym TikToku!

Brazylijski Burger King postanowił z tej okazji wprowadzić na rynek specjalny zestaw BK Barbie Combo, w skład którego wchodzi: Pink Burger, Ken’s potatoes (frytki) oraz Barbie Donut Shake z różowym donutem.

Film zawładnął również outdoorem – o billboardach nawet nie wspominamy, gdyż pełno ich na całym świecie, ale reklamy promujące film można znaleźć nawet na miejskich ławkach. Te wywołały niemałą lawinę komentarzy, gdyż internauci zarzucili, że użyta do promocji ławka jest przykładem wrogiej architektury – to nic innego jak projektowanie mające na celu modelowanie zachowań w przestrzeni miejskiej tak, by pewne działania wymuszać, a innym zapobiegać. W tym wypadku internauci zwrócili uwagę na „wrogość” widocznej ławki wobec bezdomnych. Słusznie? Nabieramy wody w usta!

Czy ktoś chociaż raz chciał się poczuć jak Barbie/Ken? Świetną okazją do spełnienia tego marzenia jest wycieczka do irlandzkiego Dundrum Town Centre, w którym windy są stylizowane na pudełka legendarnej lalki. Życzymy sobie więcej takich kreacji!

@mcluvs2laugh Turns out I’m not a Barbie girl in a Barbie world. Never going back to Dundrum again 💖 #barbiemovie ♬ Barbie Girl – Lady Aqua

McDonald’s + technologia RFID

Wracamy do sieci fastfoodów McDonald’s, jednak dla odmiany nie do Polski, ani Wielkiej Brytanii, lecz do Francji. Ma to związek z prawem obowiązującym w tym kraju od 1 stycznia, a stanowi ono, że tamtejsze restauracje mają zakaz serwowania żywności w opakowaniach jednorazowego użytku, a wszystko to w imię ekologii. Odpowiedzią amerykańskiej sieci jest nawiązanie współpracy (poprzedzonej dwuletnimi konsultacjami) z firmą Checkpoint Systems, dzięki której wprowadza ona do swoich restauracji rozwiązanie wykorzystujące technologię RFID do identyfikacji i lokalizowania opakowań. RFID (ang. radio-frequency identification) to technologia identyfikacji za pomocą fal radiowych, która umożliwia odbieranie danych w odległości od kilkudziesięciu centymetrów do kilkunastu metrów w zależności od zastosowanego chipa.

Jak to wygląda w praktyce? Za przykład posłuży nam wyrzucony do śmieci pojemnik z zaimplementowaną technologią RFID. Dzięki niej McDonald’s może określić lokalizację i odzyskać przedmiot. Mowa oczywiście o wszystkich rodzajach opakowań – kubkach, butelkach, pojemnikach na frytki itd.

– Ponieważ na markach i sprzedawcach detalicznych spoczywa odpowiedzialność za torowanie drogi ku bardziej przyjaznej środowisku przyszłości, organizacje muszą odpowiednio dostosować swoje praktyki biznesowe bez negatywnego wpływu na swoje zyski. Dlatego zaoferowaliśmy rozwiązanie RFID, aby zaspokoić potrzeby McDonald’s France, które nie tylko usprawnia operacje i widoczność łańcucha dostaw, ale także zabezpiecza biznes marki na przyszłość, biorąc pod uwagę czynniki środowiskowe – powiedział Frederic Boukara, dyrektor jednostki biznesowej w Checkpoint Systems.

Rosja nie lubi Apple

Mimo że obecność Apple w Rosji na skutek inwazji na Ukrainę została mocno zredukowana, a Rosjanie zostali pozbawieni możliwości korzystania z systemu płatności Apple Pay, to nadal w tym kraju znaleźć można użytkowników urządzeń z nadgryzionym jabłkiem.

Jednak sytuacja może się niebawem zmienić, gdyż według informacji Financial Times rosyjski rząd podjął decyzję o zakazie korzystania z urządzeń marki Apple. Czemu? Rosja ma obawiać się szpiegowania przez amerykańskie służby. Na chwilę obecną zakaz dotyczyć ma tylko urządzeń używanych do celów służbowych, jednak nie można przewidzieć tego, jak dalej rozwinie się sytuacja oraz czy spekulacje rosyjskiego rządu są uzasadnione. Apple w specjalnie wydanym komunikacie zaprzeczyło, jakoby kiedykolwiek miało współpracować z którymkolwiek rządem w celu stosowania oprogramowania wykorzystywanego do szpiegowania, ale z drugiej strony to, kto by się przyznał! :D

Chyba Rosjanom ciągle mało problemów, że szukają sobie kolejnych… Tracą na tym zwykli obywatele, którzy są niczemu winni, a stale – czy tego chcą, czy nie – są coraz drastyczniej „odcinani” od Zachodu.

Wszyscy musimy się zgodzić, że w tym tygodniu aż roiło się od „jedzeniowych” newsów. Mamy jednak nadzieję, że nie przesadziliśmy z ich porcją i macie apetyt na więcej. Jeśli jednak czujecie się nasyceni to obiecujemy za tydzień przygotować coś bardziej „fit”. Udanego weekendu, korzystajmy ze słonecznej pogody i do zobaczenia za tydzień!

Źródła: