Cześć! Miło nam gościć Was w 79. Sprasowanym Bananie. Już za tydzień będziemy świętować kolejną pełną „dziesiątkę”, ale zanim to nadejdzie, zapraszamy Was do lektury dzisiejszego numeru, w którym dominować będą tematy technologiczne – zaczynając od Apple’a, przez Snapchata, na TikToku kończąc. Jak co tydzień nie zabraknie także ciekawych kampanii #KompaniaPiwowarska #MamWpływ. Udanej lektury!
Apple dla dobra klimatu
Rozpoczynamy od zeszłotygodniowej konferencji marki Apple, której głównym tematem była ekologia. Podczas wydarzenia wspomniano między innymi o planie „Apple 2030” polegającym na osiągnięciu neutralności węglowej we wszystkich obszarach działalności do 2030 roku.
W nawiązaniu do zaangażowania marki w zrównoważony rozwój powstał pięciominutowy humorystyczny spot, którego akcja dzieje się podczas spotkania firmowego z udziałem „Matki Natury” – w tej roli Octavia Spencer znana z takich produkcji jak „Służące” (2011), „Kształt wody” (2017) czy „Ma” (2019), która zachęca do podjęcia wysiłku związanego z wdrożeniem działań zmierzających do osiągnięcia całkowitej neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla.
To już nie pierwszy raz, gdy Apple łączy humor oraz dłuższy format wideo, by przekazać zainteresowanym istotne przesłanie, ale również zmiany, w jakie inwestuje.
Przy okazji spotu marka pochwaliła się także nowym i całkowicie neutralnym węglowo Apple Watchem.
P.e.o.p.l.e., czyli Bolt + Snapchat
Wielokrotnie zdarzyło nam się wspominać już o Snapchacie – zarówno na łamach Sprasowanego Banana (m.in. Snapchat+ w 16. SB oraz Question Stickers w 27. SB) oraz w poświęconych mu artykułach na naszym blogu, dlatego warto także teraz „przywołać go do tablicy” ze względu na świeżo podjętą współpracę z Boltem. Jej owocem jest filtr „P.e.o.p.l.e.”, które rozpoznaje zaparkowane samochody, a następnie za pomocą rozszerzonej rzeczywistości przemienia pojazdy w przyjazne ludziom otoczenie, takie jak kawiarnie na świeżym powietrzu, ścieżki rowerowe oraz tereny zielone.
Współpraca dwóch gigantów jest częścią najnowszej, ogólnoeuropejskiej kampanii marki Bolt „Poczuj się jak w domu”, za pośrednictwem której marka zachęca do tworzenia bardziej przyjaznych obszarów miejskich – z mniejszą emisją spalin i natężeniem ruchu.
– Przez dziesięciolecia miasta przedkładały ruch samochodowy nad pieszych, rowery i mikromobilność. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w organizacji przestrzeni w miastach. Ponad 60% obszarów miejskich jest zarezerwowanych dla samochodów, zamiast dla pieszych czy infrastruktury potrzebnej bardziej przyjaznym środowisku środkom transportu. Wiele miast zdało sobie z tego sprawę i zmienia nastawienie. Budują ścieżki rowerowe, wspierają mikromobilność czy przekształcają miejsca parkingowe w parklety. Nasza współpraca ze Snapchatem ma za zadanie przypomnieć, jak można ulepszyć miasta, tworząc więcej przestrzeni dla ludzi – komentuje Max Malicki, head of brand w Bolt.
Kompania Piwowarska + A. Grabowski + Pih
Kompania Piwowarska, jako lider branży piwowarskiej, od lat przekonuje konsumentów do odpowiedzialnego spożywania alkoholu. Nie inaczej jest w tym roku przy okazji drugiej edycji działań realizowanych pod hasłem „PIJ z UMIAREM – To się rymuje”, do której zaangażowano aktora Andrzeja Grabowskiego i rapera Piha.
Bohaterami kampanii są dwie antagonistyczne postacie – Pij (w tej roli Pih) i Umiar (Andrzej Grabowski) będące kompletnymi przeciwieństwami. Pij lubi się bawić, często traci kontrolę i następnego dnia ponosi tego smutne konsekwencje, natomiast Umiar umie bawić się z głową oraz jest pełen klasy i rozsądku.
Zwieńczeniem tegorocznej odsłony kampanii była premiera utworu z ważnym przesłaniem: zawsze PIJ z UMIAREM!
– Kampania pod hasłem „PIJ z UMIAREM – To się rymuje” wystartowała na początku wakacji, bo w okresie letnim pojawia się wiele okazji do spożywania alkoholu a przy wysokich temperaturach umiar i odpowiedzialność stają się jeszcze ważniejsze. Finałem kampanii jest premiera utworu „Pij feat. Umiar – to się rymuje” rapowany przez duet Pih i Andrzej Grabowski, z podkładem skomponowanym przez Magierę. Liczymy, że znane nazwiska i nietypowa, jak na działania edukacyjne, forma pomogą nam w dotarciu do jeszcze szerszej grupy odbiorców – mówi Grzegorz Adamski, kierownik ds. public affairs i zrównoważonego rozwoju w Kompani Piwowarskiej.
Kompania Piwowarska, aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, stworzyła mechanizm konkursowy mający za zadanie angażowanie odbiorców w tworzenie rymów, które zostały następnie wykorzystane do stworzenia tekstu do utworu.
Patronem kampanii zostało Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe, dlatego oprócz głównej komunikacji, prowadzone były również inne działania edukacyjne takie jak podcast „Na falach odpowiedzialności”, w którym możecie posłuchać m.in. o czerpaniu pełni radości z wypoczynku nad wodą, zachowując jednocześnie bezpieczeństwo.
Irlandzka Komisja Ochrony Danych vs. TikTok
TikTok to nie tylko stały bywalec Sprasowanego Banana, gdyż pojawia się także w naszym podcaście Marketing ludzkim głosem, artykułach na blogu Labber.pl oraz jest przedmiotem dyskusji i analizy podczas organizowanych przez nas darmowych szkoleń online.
Tym razem jednak o Tiktoku trochę z innej strony, gdyż warto wspomnieć o grzywnie w wysokości 345 milionów euro nałożonej na tę platformę przez Irlandzką Komisję Ochrony Danych (DPC). Jako powód nałożenia tak surowej kary podano naruszanie przepisów o ochronie danych osobowych dzieci w Unii Europejskiej w okresie od 31 lipca do 31 grudnia 2020. Dochodzenie przeprowadzone przez DPC wykazało, że proces rejestracji nastoletnich użytkowników skutkował ustawieniami, które domyślnie upubliczniały ich konta, umożliwiając każdemu przeglądanie i komentowanie ich filmów. Domyślne ustawienia stanowiły również zagrożenie dla dzieci poniżej 13. roku życia, które uzyskały dostęp do platformy, choć teoretycznie regulamin TikToka tego zabrania.
TikTok w opublikowanym oświadczeniu przekazał, że nie zgadza się z decyzją, „w szczególności z wysokością nałożonej grzywny”. „DPC nie stwierdziło, że środki weryfikacji wieku na TikToku naruszyły RODO. Większość krytycznych uwag zawartych w decyzji nie jest już istotna ze względu na środki, które wprowadziliśmy na początku 2021 r., czyli kilka miesięcy przed rozpoczęciem dochodzenia DPC” – uważa TikTok. „Jesteśmy przekonani, że nasze ustawienia zawsze dawały użytkownikom kontrolę nad wyborem konta publicznego lub prywatnego, ale w styczniu 2021 r. (osiem miesięcy przed wszczęciem dochodzenia przez DPC), TikTok, jako pierwsza duża platforma, ustawiła wszystkie istniejące i nowe konta dla osób w wieku 13-15 lat, jako domyślnie prywatne” – czytamy w oświadczeniu.
Generacjo Z – masz wpływ na swoje otoczenie!
Dzisiejsze zestawienie zakończymy międzynarodowym projektem „Be Active, Be Your Change!” powstającym w partnerstwie z mediami z Litwy, Bułgarii, Chorwacji i Rumunii. W jego ramach prowadzona jest kampania #MamWpływ skierowana do osób z generacji Z. Działania, które będą trwać do września 2024, mają za zadanie budowanie przekonania, że młode osoby mają wpływ na swoje otoczenie i mogą wprowadzać zmiany. W ramach kampanii, za którą odpowiedzialna jest redakcja serwisu Vibez, prowadzona jest komunikacja poruszająca tematy zaangażowania społecznego, ekologii i zdrowia psychicznego.
W tym tygodniu to by było na tyle! Wam życzymy udanego weekendu, a my wracamy do brania udziału w krakowskim wydarzeniu 5. edycji EKG Reklamy. Więcej o serii konferencji skierowanych do pracowników działów marketingu, promocji oraz HR dowiecie się TUTAJ!
Nie zapomnijcie także zajrzeć na naszego TikToka oraz Instagrama!
Źródła:
- https://nowymarketing.pl/a/43107,apple-w-najnowszym-spocie-chce-zmieniac-swiat-z-humorem-spotkanie-kierownictwa-z-matka-natura
- https://marketingprzykawie.pl/espresso/bolt-filtrem-na-snapchacie-zamienia-samochody-w-tereny-zielone/
- https://nowymarketing.pl/a/43119,pij-z-umiarem-to-sie-rymuje-andrzej-grabowski-i-pih-nagrali-utwor-w-ramach-muzycznej-kampanii-spolecznej-kompanii-piwowarskiej
- https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/gigantyczna-kara-345-mln-euro-dla-tiktoka-platforma-odpowiada
- https://marketingprzykawie.pl/espresso/mamwplyw-serwis-vibez-z-kampania-w-ramach-projektu-miedzynarodowego/