X

Sprasowany Banan #80

Cześć! W najnowszym Sprasowanym Bananie okraszonym okrągłym numerem 80” nie zabraknie skrajności – zaczynając od kontrowersji (#ZielonaGranica, #Lidl), przez sztukę (#OneBox), sprawy społeczne (#YES), na zabawie kończąc (#Lego). Udanej lektury!

Kolejne kontrowersje z „Zieloną granicą” w tle

Na początku zaznaczmy, że nie oglądaliśmy nowego filmu Agnieszki Holland „Zielona granica”, więc nie zamierzamy go oceniać. Pragniemy jednak wspomnieć o tej produkcji w związku z wyniknięciem małej wojenki na linii Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji vs. kina studyjne. Jej przyczyną było polecenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, które chce, by przed wyświetlaniem nowego filmu Agnieszki Holland emitowano w wyżej wspomnianych kinach studyjnych przygotowany przez resort spot.

„Służby podległe MSWiA zdały egzamin i powstrzymały szturm na naszą granicę. Kilka miesięcy później dla zwiększenia bezpieczeństwa naszego kraju na granicy powstała nowoczesna zapora. Bronimy polskiej granicy” – mówi narrator w spocie, w którym można zobaczyć, jak z perspektywy polskiego rządu wygląda sytuacja uchodźców.

„Nasz krótki spot pokazuje kontekst operacji hybrydowej, przebieg tej operacji i rozwiązanie, które wprowadziliśmy, aby zagwarantować bezpieczeństwo Polek, Polaków, polskiego państwa” – mówi wiceminister MSWiA Błażej Poboży, cytowany przez rp.pl.

Według informacji rp.pl na zalecenie MSWiA odpowiedziały m.in.: sieć kin Helios, Stowarzyszenie Kin Studyjnych, a także Kinoteka i Gutek, które odmówiły wyświetlania rządowego spotu przed filmem Agnieszki Holland – informuje rp.pl. Dodatkowo jak podaje krakow.wyborcza.pl, krakowskie kina studyjne również nie wyświetlą spotu.

Nasuwa się pytanie, czy ciągłe kontrowersje związane z tym filmem są komukolwiek potrzebne do szczęścia?

Automat paczkowy od Allegro – może i ładny, ale…

Przenosimy się na nasz wspaniały krakowski Kazimierz, gdzie pojawił się wyjątkowy (nie tylko ze względu na jego umiejscowienie, czy wygląd, ale także dlatego, że to już 3001. tego typu urządzenie od Allegro) automat paczkowy One Box, który został ozdobiony drewnianą rzeźbą i stylem ma wpisywać się w zabytkowy charakter miejsca, w którym się znajduje.

– Automat postawiony w klimatycznej części mojego rodzinnego Krakowa jest wyjątkowy! Pokazuje, jak w jednym projekcie można połączyć wiele wymiarów: nowoczesności, technologii, troski o środowisko, a nawet sztuki. Wierzymy, że budując nieoczywiste synergie, możemy zaproponować klientom jeszcze więcej w najbardziej odpowiedzialny sposób – mówi Artur Zbroja, dyrektor transportu w Grupie Allegro.

Pozostając jednak w temacie kontrowersji – okazało się, że automat znalazł się tam nielegalnie, gdyż na Kazimierzu obowiązują przepisy parku kulturowego. Pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. kultury Robert Piaskowski w rozmowie z serwisem LoveKraków.pl wskazał, że „automat powstał w sposób nielegalny, nie ma koniecznych uzgodnień”. Kwestię umiejscowienia automatu przekazano do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

Czekamy na rozwój wypadków, jednak z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że urządzenie prędzej czy później zniknie ze skwerku u zbiegu ulic Miodowej i Starowiślnej. A szkoda, bo taki ładny…

„Zabawa jest twoją supermocą”

Tym razem bez kontrowersji! Wracamy do „starego znajomego”, czyli Lego. Czemu tak przewrotnie pozwalamy sobie nazywać duńską firmę? Ze względu chociażby na to, że producenci klocków wielokrotnie pojawiali się już w naszym cyklu – 59. SB (koronacja Lego), 66. SB (Samira Wiley w wersji Lego) oraz przy okazji kampanii skierowanych do osób niewidomych i słabowidzących – 61. SB (Vogue) oraz 53. SB (Milka).

Tym razem mowa będzie o świeżo rozpoczętej kampanii „Zabawa jest twoją supermocą”, która ma zwracać uwagę na ogólnoświatowy problem coraz krótszego czasu, jaki dzieci poświęcają na zabawę. Firma z pomocą globalnego zespołu – Drużyną Zabawy – chce inspirować rodziny do przywrócenia znaczenia tej formie spędzania czasu oraz swoimi działaniami podkreśla jej kluczową rolę w rozwoju dzieci i życiu rodzin na całym świecie.

Pretekstem do rozpoczęcia działań było globalne badanie. Z rozmów przeprowadzonych z rodzicami wynika, że od poniedziałku do niedzieli prawie 1/3 dzieci w Polsce poświęca mniej niż dwie godziny na zabawę. Stanowi to zaledwie 1,19% w tygodniu. Badanie pokazało również, że ponad 65% rodziców decydujących się na priorytetowe traktowanie zajęć ukierunkowanych na rozwój nie wspiera swobodnej zabawy dziecka.

– Obecny trend zmierza w niepokojącym kierunku. Zabawa jest ważna w kontekście rozwoju i samopoczucia dzieci oraz zachęcania ich do nabywania nowych umiejętności. Brak na nią czasu może utrudnić ich przyszłe sukcesy i przyswajanie nowych kompetencji w dorosłym życiu.

Grupa Lego stworzyła także pięciominutowy interaktywny film towarzyszący kampanii. Główną rolę gra w nim aktorka Jane Lynch wcielająca się w rolę dyrektorki generalnej i pracoholiczki, która uświadamia sobie korzyści płynące z zabawy.

Do polskiej Drużyny Zabawy zaangażowano:

  • Macieja Musiałowskiego – aktora
  • Justynę Szyc-Nagłowską – prowadzącą podcast „Matka też człowiek”
  • Piotra Nowakowskiego – dwukrotnego złotego medalistę mistrzostw świata w siatkówce
  • Faustynę Maciejczuk – wokalistkę, producentkę i skrzypaczkę.

Czy Lidl ugnie się przed European Chicken Commitment (ECC)?

To nie pierwszy raz, gdy wspominamy o walce stowarzyszenia „otwarte klatki” z Lidlem (odsyłamy do 39. SB). Dziś wracamy do tego tematu, a wszystko za sprawą spotu będącego kolejnym elementem międzynarodowej kampanii, w którym 12 znanych osób z różnych środowisk apeluje do sieci dyskontów o polepszenie warunków życia kurczaków hodowanych na mięso.

W spocie występują: Michał Piróg, Basia Kurdej-Szatan, Łukasz Nowicki, Anna Wyszkoni, Małgorzata Ostrowska, Piotr Głowacki, Kinga Kujawska, Kamila Szczawińska, Józef Pawłowski, Aga Stachurska, Karolina Pilarczyk oraz Niedzia.

Na skutek działań podjętych przez 20 organizacji prozwierzęcych w 11 krajach Europy Lidl zdecydował się na uczestnictwo w negocjacjach z przedstawicielami koalicji Open Wing Alliance, do której należą Otwarte Klatki. Do tej pory nie osiągnięto jednak konsensusu.

– Negocjacje z Lidlem trwały kilka miesięcy, jednak ostatecznie nie udało się dojść do porozumienia, dlatego wznowiliśmy kampanię. Jesteśmy wdzięczni wszystkim osobom, które wzięły udział w spocie i zabrały głos w imieniu milionów kurczaków, które cierpią z powodu skutków zbyt gwałtownego wzrostu, żyjąc w ogromnym ścisku i bez dostępu do naturalnego światła. Mamy nadzieję, że Lidl nie zignoruje tego przejmującego wezwania – mówi Monika Kowalska, Menadżerka ds. Kampanii Biznesowych w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki.

Otwarte Klatki zbierają podpisy pod petycją do Lidla o polepszenie warunków życia kurczaków, dlatego zachęcamy Was do dołożenia swojej „cegiełki” – www.nadzieja-kurczakow.pl.

YES i istotne społecznie sprawy

Zapewne wszyscy pamiętają, że 15 października odbędą się wybory parlamentarne. „Głosuję. Decyduję” – takim hasłem marka biżuterii YES zachęca kobiety do wzięcia w nich udziału, a ma to związek z akcją rozpoczętą 26 września, której celem jest zwrócenie uwagi na to, jak ważny jest aktywny udział kobiet w wyborach.

Marka YES, o której wspominaliśmy wielokrotnie (m.in. #4 SB, #65 SB, #73 SB), przekazuje w komunikacie, że według badań blisko 40% kobiet nie weźmie udziału w wyborach, a w najmłodszej grupie wiekowej (18-39 lat) ten odsetek jest jeszcze większy.

„15 października będziemy decydować o naszej przyszłości, więc nawet jeśli ktoś nie interesuje się polityką, na pewno interesuje go jego własny los. Zwłaszcza kobiety nie powinny rezygnować ze swojego prawa, by później mężczyźni nie podejmowali decyzji za nie” – mówi Justyna Lach, dyrektorka marketingu YES.

W ramach akcji stworzono specjalną przypinkę, będącą deklaracją udziału w wyborach. Dochód z jej sprzedaży ma zostać w całości przeznaczony na wsparcie Fundacji Sukces Pisany Szminką.

Mamy nadzieję, że Wy również wybieracie się na wybory! :>

Na dziś to tyle, widzimy się za tydzień! My natomiast wracamy do brania udziału w 5. edycji EKG Reklamy. Więcej o serii konferencji skierowanych do pracowników działów marketingu, promocji oraz HR dowiecie się TUTAJ! Pamiętajcie o odwiedzeniu naszego TikToka oraz Instagrama!

#FreeCiapunio

Źródła: