X

Sprasowany Banan #88

Cześć! To znowu my! Tydzień od naszego ostatniego spotkania upłynął zatrważająco szybko, prawda? Jeśli zatem jesteście ciekawi: jak Raków Częstochowa świętuje dzisiejszy Black Friday, czym są kanały nadawcze na Facebooku i Instagramie, jak wybrać partnera marketingowego, czy Snoop Dogg rzucił niezdrowy nałóg oraz co dalej z Chatem GPT – to zapraszamy do lektury!

Black Friday z Rakowem Częstochowa

Z racji na trwający Black Week, dzisiejsze „święto”, a także zbliżający się Cyber Monday rozpoczynamy tematycznie – aktualny Mistrz Polski Raków Częstochowa promuje swój sklep z gadżetami dla fanów w nietypowy (przynajmniej dla klubów sportowych) sposób nawiązujący do stylu komunikacji sieci sklepów IKEA. Na facebookowym profilu klubu w ubiegły poniedziałek pojawiła się grafika, która odbiega od reszty publikowanych tam postów.

Żeby jeszcze głębiej wejść w klimat treści publikowanych przez sieć IKEA, kilka przedmiotów znajdujących się na zdjęciu otrzymało nawet swoje nazwy nawiązujące do języka charakterystycznego dla skandynawskiej sieciówki:

  • „MÄSTARE”, czyli puchar Ekstraklasy jako „bezcenny i mistrzowski”,
  • „PODÜSHKA z wizerunkiem zawodnika”,
  • „HÖÖDIE”, czyli czerwoną bluzę,
  • „PÖSCIÆL czerwono-niebieską”.

Działania przyjęły się bardzo dobrze wśród fanów, chociaż ci bardziej spostrzegawczy dopatrzyli się błędu w napisie umieszczonym na pościeli („Częstochow” zamiast „Częstochowa”). Wprawdzie z drobną wpadką, ale bardzo pozytywna akcja!

Meta – Kanały nadawcze dla wszystkich!

Polscy użytkownicy Facebooka i Instagrama mogą już korzystać z nowej opcji – kanałów nadawczych, które zostały zapowiedziane przez Marka Zuckerberga już na początku bieżącego roku, jednak początkowo były dostępne tylko dla wybranych użytkowników – najpierw na Instagramie, a od października także na Facebooku. Udostępnienie tej opcji wszystkim użytkownikom to dobra wiadomość szczególnie dla właścicieli/moderatorów fanpage’y.

Czym właściwie są kanały nadawcze? Służą one do wysyłania jednym kliknięciem tej samej wiadomości do wielu użytkowników obserwujących dany fanpage na Facebooka lub profil na Instagramie. Co więcej – w wiadomościach oprócz tekstu mogą być grafiki, wideo, GIF-y, ankiety i notatki głosowe.

Wygoda wygodą, a bezpieczeństwo bezpieczeństwem – Meta zapewnia, że nowe narzędzie jest bezpieczne: jeśli pojawią się tam nieodpowiednie treści, użytkownicy mają możliwość zgłoszenia kanału nadawczego, jak i konkretnych wiadomości. Nie pozostaje nam nic innego jak przetestować i wyrobić sobie własną opinię, do czego i Was zachęcamy!

Jak wybrać partnera marketingowego?

Z odpowiedzią na wyżej postawione pytanie przychodzi koalicja SAR, PSML, IAA Polska (ze wsparciem IAB i POR) – organizatora kampanii promującej 10 prostych i intuicyjnych praktyk przetargowych.

Głównym tematem działań prowadzonych pod nazwą „Przetargowe bingo” skierowanych do branży reklamowej, jest stosowanie prostych i intuicyjnych zasad przetargowych. – Kampania ma pokazać, że cała nasza branża nie chce już grać w „przetargowe bingo”. Obu stronom zależy na umacnianiu wspólnie wypracowanych standardów, tak by stały się one powszechną i skuteczną praktyką. Lata doświadczenia udowodniły nam, że wspomniane standardy są gwarancją zwiększenia efektywności i skuteczności marketingowej, a co za tym idzie i biznesowej – mówi Marcin Gaworski, prezes SAR.

Na potrzeby kampanii będącej częścią inicjatywy „Skuteczny przetarg” stworzono m.in. (świetny!) spot z udziałem profesjonalnych aktorów, marketerów, przedstawicieli organizacji branżowych, działów zakupów i agencji.

Obok aktora Janusza Chabiora w filmie wystąpili:

  • Mariusz Gerałtowski (PSML)
  • Dominik Górka (Live Age)
  • Dorota Haller (Honor)
  • Magdalena Heinrich (AstraZeneca)
  • Jakub Kamiński (Brain)
  • Adrian Kawecki (Mindshare)
  • Olga Kustra-Kowalczyk (IKEA)
  • Dariusz Maciołek (Bank BNP Paribas)
  • Jerzy Minorczyk (IAA Polska)
  • Paweł Patkowski (Orange)
  • Lena Stryjewska (2012 Agency)
  • Maciej Twardowski (Ogilvy)
  • Paweł Tyszkiewicz (SAR)
  • Marcin Wocial (Play)

– Głęboko wierzymy, że sukces w marketingu zaczyna się już na etapie przetargu. Dlatego dajemy uczestnikom naszego rynku praktyczne narzędzie – 10 praktyk przetargowych (skrót ze znanej rynkowi „Białej Księgi”), które skutecznie pomagają wybrać skutecznego partnera biznesowego – mówi Paweł Tyszkiewicz, dyrektor zarządzający SAR.

Czas zatem na koniec przedstawić 10 skutecznych zasad przetargowych, które są clou kampanii:

  1. Określenie celów przetargu i dobór odpowiedniej procedury
  2. Zaproszenie nie więcej niż 5 agencji
  3. Profesjonalny i przemyślany brief
  4. Jawny budżet
  5. Briefing z każdą agencją osobno
  6. Adekwatny czas na opracowanie propozycji
  7. Timing i NDA, ochrona praw autorskich obowiązują obie strony
  8. Obiektywne i jawne kryteria i wagi ocen
  9. Negocjacje w duchu partnerstwa
  10. Wynagrodzenie pracy przetargowej.

Snoop Dogg + Solo Stove

W ubiegłotygodniowy czwartek Snoop Dogg zszokował fanów informacją opublikowaną na swoich mediach społecznościowych – „Po wielu przemyśleniach i rozmowach z moją rodziną zdecydowałem się rzucić palenie” – czytamy w poście. Wyznanie było tym bardziej zaskakujące, że słynny muzyk od lat związany jest z biznesem konopnym – ma linię ziół Leafs by Snoop, jest inwestorem funduszu zajmującego się konopiami indyjskimi, a dodatkowo wiele źródeł donosi, jakoby miał dziennie palić nawet 80 skrętów(!).

Szybko jednak okazało się, że całość była częścią kampanii reklamowej marki Solo Stove produkującej bezdymne paleniska. W komunikacie muzyk przekazał, że „uwielbia ogniska na świeżym powietrzu, ale uważa, że generują one zbyt dużo dymu”, a Solo Stove „rozpala ogień i usuwa dym”.

Fajny ten clickbait, Panie Snoop!

CHAT GPT

Na koniec prawdziwa „truskawka na torcie”! Przed tygodniem – w piątek 17 listopada – branżę informatyczną zmroziła wiadomość, że prezes i współzałożyciel OpenAI Sam Altman został zwolniony.

Nieoficjalnym powodem takiej decyzji miał być zbyt szybki rozwój sztucznej inteligencji, a co za tym idzie – niepokój o bezpieczeństwo AI – informuje money.pl, powołując się na bloomerg.com i nytimes.com. Nie bez znaczenia miał być rzekomy konflikt Altmana z Ilyą Sutskeverem – głównym badaczem, współzałożycielem firmy i członkiem zarządu – czytamy.

Altman wyjątkowo szybko znalazł nowe zatrudnienie – już 20 listopada poinformował o dołączeniu do zespołu Microsoftu, a na znak protestu wraz z nim odszedł inny współzałożyciel OpenAI, Greg Brockman (który również dołączył do Microsoftu) oraz trzech kluczowych programistów — Jakub Pachocki, Aleksander Mądry oraz Szymon Sidor. Na tym się nie skończyło, gdyż finalnie całe zamieszanie odbiło się czkawką OpenAI – wszystko za sprawą 650 pracowników, którzy poinformowali zarząd o swojej rezygnacji ze stanowisk.

Gdyby tego było mało – w obliczu zaistniałej sytuacji OpenAI bardzo szybko zmieniła zdanie i zaproponowała powrót Altmana na stanowisko. Nie jest jednak jasne, czy Altman w ogóle chce wrócić do spółki. Jak donosi CNBC, programista rozmawia z kolegami, którzy wraz z nim odeszli, na temat powołania własnej firmy. Jeśli natomiast mieliby wrócić, domagają się rezygnacji reszty zarządu.

Musimy przyznać, że aura za oknem stoi w opozycji do sytuacji w branży, gdyż za oknem mroźno i śnieg, a w branży „ogień”. Z niecierpliwością wypatrujemy kolejnego tygodnia, jednak na chwilę obecną dziękujemy za uwagę i do zobaczenia w kolejny piątek!

Źródła: