Cześć! To znowu my! Tydzień od naszego ostatniego spotkania upłynął zatrważająco szybko, prawda? Jeśli zatem jesteście ciekawi: jak Raków Częstochowa świętuje dzisiejszy Black Friday, czym są kanały nadawcze na Facebooku i Instagramie, jak wybrać partnera marketingowego, czy Snoop Dogg rzucił niezdrowy nałóg oraz co dalej z Chatem GPT – to zapraszamy do lektury!
Black Friday z Rakowem Częstochowa
Z racji na trwający Black Week, dzisiejsze „święto”, a także zbliżający się Cyber Monday rozpoczynamy tematycznie – aktualny Mistrz Polski Raków Częstochowa promuje swój sklep z gadżetami dla fanów w nietypowy (przynajmniej dla klubów sportowych) sposób nawiązujący do stylu komunikacji sieci sklepów IKEA. Na facebookowym profilu klubu w ubiegły poniedziałek pojawiła się grafika, która odbiega od reszty publikowanych tam postów.
Żeby jeszcze głębiej wejść w klimat treści publikowanych przez sieć IKEA, kilka przedmiotów znajdujących się na zdjęciu otrzymało nawet swoje nazwy nawiązujące do języka charakterystycznego dla skandynawskiej sieciówki:
- „MÄSTARE”, czyli puchar Ekstraklasy jako „bezcenny i mistrzowski”,
- „PODÜSHKA z wizerunkiem zawodnika”,
- „HÖÖDIE”, czyli czerwoną bluzę,
- „PÖSCIÆL czerwono-niebieską”.
Działania przyjęły się bardzo dobrze wśród fanów, chociaż ci bardziej spostrzegawczy dopatrzyli się błędu w napisie umieszczonym na pościeli („Częstochow” zamiast „Częstochowa”). Wprawdzie z drobną wpadką, ale bardzo pozytywna akcja!
Meta – Kanały nadawcze dla wszystkich!
Polscy użytkownicy Facebooka i Instagrama mogą już korzystać z nowej opcji – kanałów nadawczych, które zostały zapowiedziane przez Marka Zuckerberga już na początku bieżącego roku, jednak początkowo były dostępne tylko dla wybranych użytkowników – najpierw na Instagramie, a od października także na Facebooku. Udostępnienie tej opcji wszystkim użytkownikom to dobra wiadomość szczególnie dla właścicieli/moderatorów fanpage’y.
Czym właściwie są kanały nadawcze? Służą one do wysyłania jednym kliknięciem tej samej wiadomości do wielu użytkowników obserwujących dany fanpage na Facebooka lub profil na Instagramie. Co więcej – w wiadomościach oprócz tekstu mogą być grafiki, wideo, GIF-y, ankiety i notatki głosowe.
Wygoda wygodą, a bezpieczeństwo bezpieczeństwem – Meta zapewnia, że nowe narzędzie jest bezpieczne: jeśli pojawią się tam nieodpowiednie treści, użytkownicy mają możliwość zgłoszenia kanału nadawczego, jak i konkretnych wiadomości. Nie pozostaje nam nic innego jak przetestować i wyrobić sobie własną opinię, do czego i Was zachęcamy!
Jak wybrać partnera marketingowego?
Z odpowiedzią na wyżej postawione pytanie przychodzi koalicja SAR, PSML, IAA Polska (ze wsparciem IAB i POR) – organizatora kampanii promującej 10 prostych i intuicyjnych praktyk przetargowych.
Głównym tematem działań prowadzonych pod nazwą „Przetargowe bingo” skierowanych do branży reklamowej, jest stosowanie prostych i intuicyjnych zasad przetargowych. – Kampania ma pokazać, że cała nasza branża nie chce już grać w „przetargowe bingo”. Obu stronom zależy na umacnianiu wspólnie wypracowanych standardów, tak by stały się one powszechną i skuteczną praktyką. Lata doświadczenia udowodniły nam, że wspomniane standardy są gwarancją zwiększenia efektywności i skuteczności marketingowej, a co za tym idzie i biznesowej – mówi Marcin Gaworski, prezes SAR.
Na potrzeby kampanii będącej częścią inicjatywy „Skuteczny przetarg” stworzono m.in. (świetny!) spot z udziałem profesjonalnych aktorów, marketerów, przedstawicieli organizacji branżowych, działów zakupów i agencji.
Obok aktora Janusza Chabiora w filmie wystąpili:
- Mariusz Gerałtowski (PSML)
- Dominik Górka (Live Age)
- Dorota Haller (Honor)
- Magdalena Heinrich (AstraZeneca)
- Jakub Kamiński (Brain)
- Adrian Kawecki (Mindshare)
- Olga Kustra-Kowalczyk (IKEA)
- Dariusz Maciołek (Bank BNP Paribas)
- Jerzy Minorczyk (IAA Polska)
- Paweł Patkowski (Orange)
- Lena Stryjewska (2012 Agency)
- Maciej Twardowski (Ogilvy)
- Paweł Tyszkiewicz (SAR)
- Marcin Wocial (Play)
– Głęboko wierzymy, że sukces w marketingu zaczyna się już na etapie przetargu. Dlatego dajemy uczestnikom naszego rynku praktyczne narzędzie – 10 praktyk przetargowych (skrót ze znanej rynkowi „Białej Księgi”), które skutecznie pomagają wybrać skutecznego partnera biznesowego – mówi Paweł Tyszkiewicz, dyrektor zarządzający SAR.
Czas zatem na koniec przedstawić 10 skutecznych zasad przetargowych, które są clou kampanii:
- Określenie celów przetargu i dobór odpowiedniej procedury
- Zaproszenie nie więcej niż 5 agencji
- Profesjonalny i przemyślany brief
- Jawny budżet
- Briefing z każdą agencją osobno
- Adekwatny czas na opracowanie propozycji
- Timing i NDA, ochrona praw autorskich obowiązują obie strony
- Obiektywne i jawne kryteria i wagi ocen
- Negocjacje w duchu partnerstwa
- Wynagrodzenie pracy przetargowej.
Snoop Dogg + Solo Stove
W ubiegłotygodniowy czwartek Snoop Dogg zszokował fanów informacją opublikowaną na swoich mediach społecznościowych – „Po wielu przemyśleniach i rozmowach z moją rodziną zdecydowałem się rzucić palenie” – czytamy w poście. Wyznanie było tym bardziej zaskakujące, że słynny muzyk od lat związany jest z biznesem konopnym – ma linię ziół Leafs by Snoop, jest inwestorem funduszu zajmującego się konopiami indyjskimi, a dodatkowo wiele źródeł donosi, jakoby miał dziennie palić nawet 80 skrętów(!).
Szybko jednak okazało się, że całość była częścią kampanii reklamowej marki Solo Stove produkującej bezdymne paleniska. W komunikacie muzyk przekazał, że „uwielbia ogniska na świeżym powietrzu, ale uważa, że generują one zbyt dużo dymu”, a Solo Stove „rozpala ogień i usuwa dym”.
Fajny ten clickbait, Panie Snoop!
CHAT GPT
Na koniec prawdziwa „truskawka na torcie”! Przed tygodniem – w piątek 17 listopada – branżę informatyczną zmroziła wiadomość, że prezes i współzałożyciel OpenAI Sam Altman został zwolniony.
Nieoficjalnym powodem takiej decyzji miał być zbyt szybki rozwój sztucznej inteligencji, a co za tym idzie – niepokój o bezpieczeństwo AI – informuje money.pl, powołując się na bloomerg.com i nytimes.com. Nie bez znaczenia miał być rzekomy konflikt Altmana z Ilyą Sutskeverem – głównym badaczem, współzałożycielem firmy i członkiem zarządu – czytamy.
Altman wyjątkowo szybko znalazł nowe zatrudnienie – już 20 listopada poinformował o dołączeniu do zespołu Microsoftu, a na znak protestu wraz z nim odszedł inny współzałożyciel OpenAI, Greg Brockman (który również dołączył do Microsoftu) oraz trzech kluczowych programistów — Jakub Pachocki, Aleksander Mądry oraz Szymon Sidor. Na tym się nie skończyło, gdyż finalnie całe zamieszanie odbiło się czkawką OpenAI – wszystko za sprawą 650 pracowników, którzy poinformowali zarząd o swojej rezygnacji ze stanowisk.
Gdyby tego było mało – w obliczu zaistniałej sytuacji OpenAI bardzo szybko zmieniła zdanie i zaproponowała powrót Altmana na stanowisko. Nie jest jednak jasne, czy Altman w ogóle chce wrócić do spółki. Jak donosi CNBC, programista rozmawia z kolegami, którzy wraz z nim odeszli, na temat powołania własnej firmy. Jeśli natomiast mieliby wrócić, domagają się rezygnacji reszty zarządu.
Musimy przyznać, że aura za oknem stoi w opozycji do sytuacji w branży, gdyż za oknem mroźno i śnieg, a w branży „ogień”. Z niecierpliwością wypatrujemy kolejnego tygodnia, jednak na chwilę obecną dziękujemy za uwagę i do zobaczenia w kolejny piątek!
Źródła:
- https://nowymarketing.pl/a/43731,rakow-czestochowa-jak-ikea-klub-sportowy-promuje-sklep-z-gadzetami-dla-fanow
- https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/facebook-kanal-nadawczy-jak-dziala-instagram
- https://marketingprzykawie.pl/espresso/przetargowe-bingo-kampania-branzy-komunikacji-marketingowej-dotyczaca-praktyk-przetargowych/
- https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/snoop-dogg-koniec-palenia-papierosy-marihuana-narkotyki
- https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/bez-wahania-zwolnili-ojca-chrzestnego-ai-po-dobie-chca-go-z-powrotem/59p22hb