Ho ho ho… tzn. Cześć! Do przedświątecznej gorączki zostało wprawdzie jeszcze trochę czasu, jednak za nami już Mikołajki, a kampanie (i piosenki) świąteczne „atakują” nas z każdej strony już od dobrego miesiąca! Zatem to najwyższy czas podsumować tegoroczne kampanie, które wpadły nam z różnych względów w oko! Udanej lektury!
„Świat potrzebuje więcej Mikołajów”
W tegorocznej kampanii świątecznej Coca-Cola we współpracy z Polskim Czerwonym Krzyżem zachęca do wsparcia potrzebujących.
Główny Urząd Statystyczny przygotował raport, z którego wynika, że przeciętna sytuacja materialna gospodarstw domowych realnie się pogorszyła względem poprzedniego roku. (wpłynęła na to m.in. wysoka inflacja). Według udostępnionych danych w skrajnym ubóstwie żyje aż 1,7 mln osób.
Polski Czerwony Krzyż dostrzega problem skrajnego ubóstwa i wykluczenia społecznego. Nie godzimy się na to, aby w Polsce – szczególnie w okresie świąt – ktokolwiek pozostawał głodny. Pragniemy dla każdego godnych, ciepłych i radosnych spotkań świątecznych. Dlatego w tegorocznej kampanii organizowanej z naszym zaufanym partnerem, którym od lat jest Coco-Cola, chcemy pomagać wszystkim, którzy tego potrzebują. Dzielenie się mnoży dobro – mówi Michał Mikołajczyk, Członek Zarządu Głównego Polskiego Czerwonego Krzyża.
Tegoroczne święta to nie pierwsza tego typu współpraca Coca Coli, gdyż hegemon branży napojów od wielu lat aktywnie angażuje się w działania pomocowe m.in. na rzecz Międzynarodowego Ruchu Czerwonego Krzyża. Celem tegorocznych działań jest zaangażowanie zarówno konsumentów, jak i pracowników firmy.
Jak się zaangażować? Wystarczy skompletować paczkę z określonych produktów spożywczych (makaron, ryż, olej, kasza, herbata, konserwa rybna, konserwa mięsna, kakao), zachować paragon, a następnie przekazać ją do lokalnego oddziału PCK. W efekcie darczyńca otrzyma potwierdzenie w formie certyfikatu od Mikołaja zawierające specjalny kod QR, po którego zeskanowaniu przenosi go do konkursu w aplikacji Coca-Cola. Główną nagrodą jest wyjazd do Rovaniemi, czyli Wioski Świętego Mikołaja, a w wyżej wspomnianej aplikacji wystarczy jedynie odpowiedzieć na jedno pytanie: Czym jest dla Ciebie magia świąt?
Macie jeszcze czas na wzięcie udziału, gdyż akcja potrwa do 21 grudnia. Zatem do dzieła!
„Driving Home For Christmas” 37 lat później
KFC, McDonald’s oraz Burger King przy każdej okazji wymieniają się uszczypliwościami, które jako konsumenci kochamy, a przy okazji kampanii świątecznych nie mogło być inaczej. Jednak zacznijmy od początku.
Burger King na potrzeby najnowszych działań skierowanych na rynek brytyjski przerobił tekst piosenki z lat 80. (Chris Rea – Driving Home For Christmas). W odmłodzonej wersji piosenka zatytułowana jest „Driving (thru the) Home (of the Whopper) for Christmas” i ma na celu pomagać podróżnym zlokalizować lokale sieci przy drogach, co możliwe jest dzięki geotargetowaniu działań na okolice lokali marki (btw. to naszym zdaniem sprytne rozwiązanie).
W melorecytowanym utworze jest to, o czym wspominaliśmy na samym początku, czyli docinka skierowana do konkurencji! „Widzisz złote łuki? Zawróć – my używamy świeżych składników”.
Znamy oryginał piosenki, jej unowocześniona wersja również nam się podoba, a zaczepki do konkurencji są (À propos logotypu McD) złotem!
Święta z Allegro
Reklamy Allegro na święta często zwracają uwagę na wartości rodziny i wspólnego celebrowania tego wyjątkowego w roku czasu – nie inaczej jest w tym roku, gdyż tegoroczna kampania porusza temat mijającego czasu i tego, jak wpływa on na relacje z bliskimi.
„Dom” (taki tytuł nosi spot) to portret człowieka, który chce czuć się potrzebny i pragnie pokazać, że wciąż ma siłę i sprawczość. Mężczyzna stawia czoła wyzwaniom codzienności, dbając o swój dom, choć wraz z upływem czasu staje się to coraz trudniejsze. W historii istotną rolę odgrywają najbliżsi, ich obecność oraz pomoc, które są najbardziej wartościowym prezentem, jaki możemy podarować.
Historia niecodziennej przyjaźni ze Świętami w tle
Brytyjska sieć domów towarowych John Lewis w tym roku zaskoczyła nawet nas. Zaprezentowany spot opowiada o chłopcu, który na targu staroci, w atmosferze przedświątecznych przygotowań, znajduje pudełko z napisem „idealna choinka”. W środku odkrywa tajemnicze nasionko. Jak myślicie, co z niego wyrosło? Chyba nikt, kto nie zdążył zobaczyć tego spotu, nie domyśliłby się, że mowa będzie o muchołówce, z którą nasz mały bohater się zaprzyjaźnia, co jest zarzewiem wielu nieoczekiwanych sytuacji. Jeśli jesteście ciekawi tego, jak ta przyjaźń się potoczy, koniecznie musicie to obejrzeć!
Apple roztapia serca
Jak co roku producent elektroniki z jabłuszkiem w logo nas nie zawiódł i przygotował wyjątkowy klip pełen emocji i wzruszeń (nie zabrakło w nim także miejsca na reklamę IPhone 15 Pro Max).
Nie chcemy odbierać Wam satysfakcji z samodzielnego obejrzenia filmu i poznania historii, którą Apple dla nas przygotowało. Zdradzimy tylko, że możecie się spodziewać happy endu oraz schematu rodem z bożonarodzeniowej powieści Charlesa Dickensa, który chwyta za serce.
Dzisiaj wyjątkowo w Sprasowanym Bananie mieliście więcej do oglądania niż do czytania, ale potraktujmy to jako miłą odskocznię od rutyny. Nie pozostało nam nic innego jak za pomocą IPhone’a kupić strój Świętego Mikołaja na Allegro. Następnie się w niego przebrać i pojechać po świąteczną choinkę w rytm hitu Chrisa Rea, przy okazji odwiedzając Burger Kinga.
Źródła:
- https://nowymarketing.pl/swiat-potrzebuje-wiecej-mikolajow-coca-cola-polska-wspolnie-z-polskim-czerwonym-krzyzem-zachecaja-do-wsparcia-potrzebujacych/
- https://marketingprzykawie.pl/espresso/burger-king-przerobil-piosenke-driving-home-for-christmas-tak-zeby-wskazywala-droge-do-lokali-drive-thru/
- https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/allegro-reklama-swiata-dom-opinie
- https://marketingprzykawie.pl/espresso/historia-chlopca-i-drapieznej-rosliny-w-swiatecznej-reklamie-marki-john-lewis/
- https://nowymarketing.pl/apple-wzrusza-swiateczna-reklama-nawiazujaca-do-opowiesci-wigilijnej/