X

Subiektywna lista wyzwań dla branży interaktywnej na 2012

Jeśli przepowiednie okażą się prawdziwe, czeka nas w – dopiero co rozpoczętym – 2012 koniec świata. Póki co jednak mamy początek – roku, planowania budżetów marketingowych na najbliższe miesiące, walki z kryzysem lub opiniami o tym, że już dotarł do branży interaktywnej. Jakie trendy będą dominować w tych planach oraz z jakimi wyzwaniami i oczekiwaniami klientów przyjdzie się zmierzyć branży interaktywnej w Polsce  w nadchodzących miesiącach?

Przełom w mobile’u

Wszystko wskazuje na to, że w tym roku, choć wieszczono to już od kilku dobrych lat, nastąpi wreszcie przełom jak chodzi o wykorzystanie urządzeń mobilnych w działaniach marketingowych. Urządzenia te (smartfony, tablety, itd.) są coraz powszechniejsze, dają coraz większe możliwości i dzięki temu są dużą szansą i wyzwaniem dla branży reklamowej, zwłaszcza w kontekście danych pokazujących, że Internet mobilny jest najszybciej rozwijającą się formą dostępu do sieci w Polsce (więcej). Angażujące aplikacje mobilne poszerzą zakres możliwości agencji interaktywnych i dadzą im do ręki dodatkowy atut w negocjacjach z klientami.

Jakość w cenie

W ramach działań e-marketingowych i e-PRowych na znaczeniu zyska umiejętność efektywnego angażowania użytkowników w komunikację, rozumiana nie tylko w kontekście ilościowym, ale także jakościowym. Liczby co prawda wciąż będą miały znaczenie, ale oprócz nich klienci będą oczekiwali czegoś jeszcze. Dotyczy to zwłaszcza działań marketingowych w mediach społecznościowych, które swego czasu uwodziły marketerów magią cyferek i szybko powiększającym się gronem fanów marki czy firmy.

źródło:  http://www.flickr.com/photos/21020878@N04/5877492285/

Użyteczność w służbie skuteczności

Klienci będą wymagali od agencji działań zoptymalizowanych pod kątem użyteczności, zapewniających zarówno atrakcyjność, jak  i funkcjonalność rozwiązań z zakresu marketingu w Internecie. Niezbędne będzie zatem branie pod uwagę nie tylko oczekiwań grupy docelowej lecz także wymogów i standardów np. urządzeń mobilnych.

Kierunek Internet

2012 rok będzie bez wątpienia kontynuacją zwiększającego się udziału Internetu w branży reklamowej w naszym kraju. W czasach bardziej przemyślanego planowania budżetów marketingowych Internet ma coraz więcej do powiedzenia, bo pozwala na dotarcie do dużej liczby osób za stosunkowo niską, w porównaniu do innych mediów, cenę. Co jednak najistotniejsze, to zmiana nastawienia marketerów do Internetu jako narzędzia komunikacji marketingowej. Wcześniej przez wielu traktowany bądź to wciąż po macoszemu, bądź jedynie jako dodatek do innych działań reklamowych, w najbliższej przyszłości Internet będzie stawał się coraz bardziej centralnym miejscem dialogu z konsumentami i punktem odniesienia dla wielu aktywności podejmowanych przez marki i firmy.

Social media dla biznesu

W ramach marketingu w społecznościach zyskiwać na popularności będą działania długofalowe, z założenia mające na celu budowanie relacji marka-klient w dłużej perspektywie czasowej. Tym, czego będą oczekiwać klienci, nie będą jednorazowe akcje w social media nastawione na szybkie i spektakularne efekty, lecz systematyczne działania, które pozwolą zbudować trwały i stabilny wizerunek marki w świadomości jej grupy docelowej.

Tyle prognozy. Za 12 miesięcy okaże się, co się sprawdziło, a czym nas ten 2012 zaskoczył. Pod warunkiem, oczywiście, że przepowiednie o końcu świata się nie sprawdzą :)