Eksperci z comScore niedawno zbadali wpływ jakości kreacji na rezultaty sprzedażowe i skuteczność kampanii reklamowych. Jak można było przewidzieć, wyniki potwierdzają, że podstawą sukcesu we współczesnej reklamie jest koncepcja kreatywna na najwyższym poziomie. Wróćmy zatem na nasze podwórko.
źródło: flickr.com
Wnioski, jakimi raczą nas eksperci comScore potwierdzają „to, o czym wszyscy wiemy”.Warto jednak wiedzieć, że 52% decyzji zakupowych podejmowanych przez konsumentów pod wpływem reklamy telewizyjnej i internetowej, wynikało z zainteresowania, jakie w nich wzbudził koncept kreatywny reklamy. Wniosek – lubimy reklamy, które się nam podobają. Jest jednak coś jeszcze – ufamy takim reklamom.
Analitycy comScore podają dodatkowo ciekawe zestawienie dotyczące skuteczności kampanii:
- ponad przeciętne wyniki kampanii w 70% wynikają z ponad przeciętnego poziomu strategii i kreacji w konkretnym projekcie,
- w 65% słabość strategii i kreacji, powoduje, że kampania nie odnosi sukcesu.
Czarno na białym widać, że kompetencje strategiczne i kreatywne powinny stanowić główne cechy definiujące jakość usług agencji reklamowych i interaktywnych. Tak jednak do końca nie jest. Polskie agencje interaktywne często określają swoją obecność na rynku poprzez podkreślanie kompetencji technologicznych i programistycznych.To w pewnym sensie problem branży, która z jednej strony oferuje usługi strategiczne i kreatywne na naprawdę wysokim poziomie, z drugiej zaś próbuje sprzedawać naprawdę dużym klientom projekty, gdzie zespół realizujący składa się z dwóch osób: grafika i programisty.
Jest naprawdę duża różnica pomiędzy tym, jak projekty są realizowane w agencjach interaktywnych z prawdziwego zdarzenia, a w firmach oferujących różnego rodzaju usługi z zakresu IT. Ta różnica tkwi w rezultatach, jakie uzyskują poszczególne projekty. To tak naprawdę stanowi główną broń agencji interaktywnych w starciu z firmami „mającymi własnego CMS’a”. Zdrowa segmentacja rynku powinna spowodować, że do takich starć nie będzie dochodzić. Wydaje się jednak, że potrzebne jest na to jeszcze kilka lat.
Podsumujmy – badania comScore potwierdzają wyraźnie, że podstawę każdej kampanii reklamowej, w tym oczywiście interaktywnej, powinny stanowić:
- research i dedykowane badania
- analiza oraz opracowanie założeń taktycznych i strategicznych,
- przygotowanie koncepcji kreatywnej na podstawie strategii,
- realizacja tego wszystkiego na jak najwyższym poziomie, z dbałością o spójność i detale.
Kto jest za?