Influencer marketing to fenomen współczesnych czasów, który obecnie święci triumfy jako skuteczne narzędzie komunikacji marki z rynkiem. To po prostu (lub aż) wykorzystanie influencera i zasięgu jego kanałów online do promocji produktów i usług. W Polsce wyniki takich kampanii są uwzględniane w raportach, co przekłada się na liczną współpracę z wpływowymi osobistościami mediów społecznościowych. Na świecie słyszymy o równie dobrych wynikach i zaskakujących kampaniach z udziałem influencerów. Postanowiliśmy przedstawić kilka tych najciekawszych. Przyjrzyjmy się, jak influencer marketingiem posługują się zagraniczne marki.
Szwecja – Wódka ABSOLUT
Marka alkoholowa obrała za cel budowanie wyjątkowych doświadczeń ze społeczeństwem, wykraczających poza walory produktu. Absolut poruszył kwestie dbałości o ludzi i planetę, angażując influencerów, którzy odznaczali się ekologicznym podejściem do zrównoważonego rozwoju. Do współpracy zaproszono również wpływowe osoby ze środowiska LGBT. Akcja obejmowała Instagrama i Twittera, na których podczas czterodniowej kampanii były publikowane materiały, między innymi z wizyty w szwedzkim zakładzie produkcyjnym oraz z sesji zdjęciowej inspirowanej marszem w Stonewall. Kampania influencerska zdobyła „złoto” podczas Influencer Marketing Awards 2020 w kategorii: najlepsza kampania dotycząca żywności i napojów.
Indie – Hotel Trident
Kampania marketingowa Hotelu Trident zachwyciła nas wykorzystaniem siły pozytywnych wrażeń (tak ważnego aspektu budowania relacji z odbiorcami). W tej akcji wykorzystani zostali influencerzy, którym zaproponowano spędzenie dnia w hotelu, wraz z pełnym wyżywieniem i możliwością korzystania ze wszystkich atrakcji dostępnych w obiekcie. Wyobrażacie sobie to? Luksusowy hotel cały dla Ciebie w zamian za umieszczenia kilku relacji i posta na Instagramie! Kampania obejmowała dwa działania – #Tweesurehunt i #Instachallenge. Influencerzy otrzymali wskazówki, jak dotrzeć do konkretnego miejsca w hotelu. Następnie musieli znaleźć to miejsce i odblokować kolejne wyzwania. Na Twitterze umieszczone zostały wskazówki i zadania (np. opublikowanie zdjęcia lub video). Równolegle na Twitterze zorganizowano konkurs otwarty dla wszystkich, a nagrodą był bezpłatny pobyt w Hotelu Trident BKC. Podsumowując, sama kampania na Twitterze przyniosła ponad 1,2 miliona wyświetleń.
Ameryka – Dior
Twórcy kampanii Diora postawili na nieoczywistą promocję szerokiej gamy odcieni podkładów. Okolicznością inspirującą były obchody rocznicy wprowadzenia na rynek Fundacji Dior’s Forever. Do promocji 67 odcieni podkładu zaproszono 67 influencerów prezentujących każdy z kolorów produktu. Stali się oni ambasadorami poszczególnych odcieni i publikowali po jednym poście przez 67 dni. Łączny zasięg odbiorców wyniósł 2,66 mln, a sama kampania została nagrodzona na Influencer Marketing Awards 2020 w kategorii Best Beauty Campaign. Magia liczb i kosmetyków zadziałała.
Kanada – Sony
Zasięg influencerów został wykorzystany również przez firmę Sony, która promowała w ten sposób PlayStation VR – zestaw do rzeczywistości wirtualnej. Marka postawiła na współpracę z mikro- i nanoinfluencerami. Udostępnili oni posty, w których relacjonowali swoje pozytywne doświadczenia dotyczące użytkowania sprzętu Sony. Promocja gogli Sony PlayStation VR została otagowana hasztagami #PlayStationVR, #ITriedPSVR i #PSVR. Posty na Instagramie opublikowane przez obie grupy zebrały 12 728 polubień i 230 komentarzy. Średni wskaźnik zaangażowania wyniósł 3,64%.
New York – Häagen-Dazs BOGO
Firma Häagen-Dazs nawiązała współpracę z lokalnymi, wpływowymi osobami z Nowego Jorku. Treści projektu obejmowały grę słów „Häagen-Dazs Open Container” kierowaną do pokolenia milenialsów. Kampania związana była z bieżącymi wydarzeniami w „wielkim jabłku”, a charakter eventu promocyjnego utrzymano (jak przystało na NY) na wysokim poziomie. Finalnie kampania wygenerowała 14,3 miliona wyświetleń i 27 400 interakcji w mediach społecznościowych.
Ameryka – Snapchat
Snapchat zdecydował się na efekt potęgowania emocji, budząc przerażenie swoich odbiorców. Zaangażował grupę influencerów, którzy nagrywali swoją wyprawę i relacjonowali ją na Snapie. Całość utrzymana była w klimatach kultowego horroru „The Blair Witch Project”. Widzowie przez czas trwania kampanii nie byli pewni, czy to, co dzieje się w relacjach influencerów, jest prawdą czy fikcją. Projekt od początku budził wątpliwości, ale dyskusja wokół niego przyniosła spory rozgłos. Po zakończeniu kampanii wyemitowano dodatkowy materiał, który uzupełniony był o 70-minutową wersję przygody – „Sickhouse” był oglądany 100 milionów razy na samym Snapchacie.
Kolumbia Brytyjska – Sun Peak
Malowniczy alpejski ośrodek narciarski, promując się, postawił na zwiększenie świadomości turystów odnośnie do swoich atrakcji zimowych (tras narciarskich, sezonowych festiwali, atrakcyjności regionu). Do współpracy zaproszono kanadyjskiego fotografa i influencera (@CalSnape), który relacjonował swoją przygodę na Instagramie. Efektem były materiały z oszałamiającymi krajobrazami. Ośrodek zyskał znaczny rozgłos, a tym samym przewagę nad konkurencją.
Ameryka – Benefit&Crocs
Niecodzienna kampania marki kosmetycznej Benefit z marką obuwniczą Crocs wzbudziła wiele emocji (zwłaszcza tych wizualnych). Firmy nawiązały współpracę z artystą MUA Mannym Gutierrezem. W ramach kampanii zainicjowano challenge makijażowy. Wyzwania nie mogą być zbyt proste, więc marki postawiły na pewną kontrowersję – uczestnicy mieli za zadanie wykonać makijaż podczas noszenia Crocsów… na rękach. Wyzwanie zostało odtworzone 6 milionów razy na TikToku, a kolekcja obuwia Crocs została wyprzedana.
Standardem stało się wykorzystywanie influencerów, o każdej skali zasięgu, do działań promocyjnych. Co więcej, marki prześcigają się w pomysłach, aby zwrócić uwagę na swoją kampanię. Tworzy to wiele okazji dla influencerów na ciekawą współpracę i jeszcze ciekawsze doświadczenia. Przykłady są widoczne na całym świecie. Jesteśmy przekonani, że jeszcze nie jeden raz usłyszymy o kreatywnym, budzącym emocje, ale skutecznym influencer marketingu.