X

Treatment – rola reżysera w produkcji spotu wideo

Cześć! Zapraszam do kolejnego odcinka sezonu o produkcji wideo w tej samej konfiguracji, co poprzednie – w roli gościa występuje Marcin Andruchów, producent filmowy z firmy Muchas Gracias.

Dzisiaj rozmawiamy o pojęciu, jakim jest treatment reżysera. Jest to kluczowe narzędzie w komunikacji z reżyserem, służy do poznawania jego wizji i podejścia do scenariusza. Umożliwia uzmysłowienie sobie, jak daną sytuację wyobraża sobie reżyser i czy pokrywa się to z briefem, budżetem czy wymaganiami komunikacyjnymi. Treatment ma stałą strukturę i jest swego rodzaju wizytówką reżysera. Składa się z wprowadzenia, opisu języka filmu, interpretacji scenariusza, obsady, podejścia do scenografii i kostiumów, a dodatkowo mogą się w nim znaleźć elementy takie jak podejście do stylizacji żywności czy konkrety dotyczące prac 3D.

Dobry treatment oddziałuje obrazem, można o nim powiedzieć, że jest rozszerzoną wersją moodboardu. Ponadto stanowi on ostatnią szansę dla producenta na weryfikację budżetu, jest też podstawą do wzajemnego inspirowania się jednostek biorących udział w procesie produkcyjnym. W kontekście treatmentów rozmawiamy też o takich pojęciach jak PPM, czyli pre-production meeting, booklet, shooting board czy storyboard. Są to narzędzia służące do weryfikacji potrzeb i wymagań związanych z produkcją filmową.

Dyskutujemy też o przygotowaniu do pracy na planie, biorąc pod lupę inne aspekty, np. ograniczanie nieefektywnego czasu pracy i w konsekwencji to, jaki jest podział obowiązków na linii klient-producent. Poruszamy kwestię wynagrodzenia reżysera, który wbrew pozorom nie pracuje wyłącznie na planie – samo stworzenie treatmentu to niejednokrotnie nieustanne tworzenie, szukanie inspiracji, dbanie o znajomość rynku.

Staramy się również odpowiedzieć na pytanie, jak wybrać reżysera, w jakim kontekście patrzeć na jego doświadczenie i przyszłe zadania. Reżyser bowiem nie zajmuje się wyłącznie reżyserowaniem – dba jeszcze o scenariusz, do którego dołącza swoje uwagi, musi stworzyć nie jeden, a wiele treatmentów, bierze też udział w castingach, ponieważ to on ocenia, czy dany aktor ma wystarczająco dobry warsztat, czy pasuje do tej roli i na ile pomoże w realizacji jego wizji artystycznej.

Jak widać, treatment to rozległe pojęcie, które dotyczy też wielu innych zagadnień, które albo już w tym sezonie podcastu poruszaliśmy, np. moodboardów, albo dopiero poruszymy, dzięki czemu będziecie mogli posłuchać więcej o tym, czym jest choćby kolaudacja. W dzisiejszym odcinku natomiast rozwijamy jeszcze parę przydatnych skrótów i pojęć, np. rill, animatic, NDA czy dziwnie brzmiący reżop. Aby dowiedzieć się, jakie znaczenia kryją, zapraszam do słuchania!


Z tego odcinka dowiecie się:

  • Co to jest treatment reżysera?
  • Jakie są strony biorące udział w procesie produkcji filmowej?
  • Jak powinien być napisany dobry treatment?
  • Na jakim etapie produkcji tworzy się treatment?
  • Jak mają się filmy fabularne do wizji kreatywnych?
  • Jak polscy klienci podchodzą do współpracy z domami mediowymi, producentami i reżyserami?
  • Co to jest PPM?
  • Co to jest booklet?
  • Co to jest shooting board?
  • Co to jest storyboard?
  • Co to jest eksplikacja?
  • Co to jest NDA?
  • Co to jest animatic?
  • Co to jest rill?
  • Co to jest kolaudacja?
  • Jak mówić poprawnie: operator kamery czy kamerzysta?
  • Co to jest montaż online?
  • Kim jest reżop?
  • Jak ograniczać nieefektywny czas pracy?
  • Jak wygląda praca reżysera?
  • Jak wygląda proces prowadzący do produkcji filmowej?
  • Jak wybrać reżysera?
  • Jaka jest rola reżysera w procesie produkcji filmowej?
  • Czym różnią się ujęcie i scena?

Organizatorem podcastu Marketing Ludzkim Głosem jest zespół technologiczno-marketingowej Grupy Eura7, do której należą:
Skontaktuj się z nami. Możemy porozmawiać o następujących obszarach współpracy:
  • pracuj w Grupie Eura7
  • uzyskaj ofertę od Grupy Eura7
  • zostań dostawcą Grupy Eura7
  • stwórzmy razem nowy biznes
Łukasz Wołek, CEO
lukasz.wolek@eura7.com
+48 600 004 680