Cześć! Zapraszam do kolejnego odcinka sezonu o produkcji wideo w tej samej konfiguracji, co poprzednie – w roli gościa występuje Marcin Andruchów, producent filmowy z firmy Muchas Gracias.
Dzisiaj rozmawiamy o pojęciu, jakim jest treatment reżysera. Jest to kluczowe narzędzie w komunikacji z reżyserem, służy do poznawania jego wizji i podejścia do scenariusza. Umożliwia uzmysłowienie sobie, jak daną sytuację wyobraża sobie reżyser i czy pokrywa się to z briefem, budżetem czy wymaganiami komunikacyjnymi. Treatment ma stałą strukturę i jest swego rodzaju wizytówką reżysera. Składa się z wprowadzenia, opisu języka filmu, interpretacji scenariusza, obsady, podejścia do scenografii i kostiumów, a dodatkowo mogą się w nim znaleźć elementy takie jak podejście do stylizacji żywności czy konkrety dotyczące prac 3D.
Dobry treatment oddziałuje obrazem, można o nim powiedzieć, że jest rozszerzoną wersją moodboardu. Ponadto stanowi on ostatnią szansę dla producenta na weryfikację budżetu, jest też podstawą do wzajemnego inspirowania się jednostek biorących udział w procesie produkcyjnym. W kontekście treatmentów rozmawiamy też o takich pojęciach jak PPM, czyli pre-production meeting, booklet, shooting board czy storyboard. Są to narzędzia służące do weryfikacji potrzeb i wymagań związanych z produkcją filmową.
Dyskutujemy też o przygotowaniu do pracy na planie, biorąc pod lupę inne aspekty, np. ograniczanie nieefektywnego czasu pracy i w konsekwencji to, jaki jest podział obowiązków na linii klient-producent. Poruszamy kwestię wynagrodzenia reżysera, który wbrew pozorom nie pracuje wyłącznie na planie – samo stworzenie treatmentu to niejednokrotnie nieustanne tworzenie, szukanie inspiracji, dbanie o znajomość rynku.
Staramy się również odpowiedzieć na pytanie, jak wybrać reżysera, w jakim kontekście patrzeć na jego doświadczenie i przyszłe zadania. Reżyser bowiem nie zajmuje się wyłącznie reżyserowaniem – dba jeszcze o scenariusz, do którego dołącza swoje uwagi, musi stworzyć nie jeden, a wiele treatmentów, bierze też udział w castingach, ponieważ to on ocenia, czy dany aktor ma wystarczająco dobry warsztat, czy pasuje do tej roli i na ile pomoże w realizacji jego wizji artystycznej.
Jak widać, treatment to rozległe pojęcie, które dotyczy też wielu innych zagadnień, które albo już w tym sezonie podcastu poruszaliśmy, np. moodboardów, albo dopiero poruszymy, dzięki czemu będziecie mogli posłuchać więcej o tym, czym jest choćby kolaudacja. W dzisiejszym odcinku natomiast rozwijamy jeszcze parę przydatnych skrótów i pojęć, np. rill, animatic, NDA czy dziwnie brzmiący reżop. Aby dowiedzieć się, jakie znaczenia kryją, zapraszam do słuchania!
Z tego odcinka dowiecie się:
- Co to jest treatment reżysera?
- Jakie są strony biorące udział w procesie produkcji filmowej?
- Jak powinien być napisany dobry treatment?
- Na jakim etapie produkcji tworzy się treatment?
- Jak mają się filmy fabularne do wizji kreatywnych?
- Jak polscy klienci podchodzą do współpracy z domami mediowymi, producentami i reżyserami?
- Co to jest PPM?
- Co to jest booklet?
- Co to jest shooting board?
- Co to jest storyboard?
- Co to jest eksplikacja?
- Co to jest NDA?
- Co to jest animatic?
- Co to jest rill?
- Co to jest kolaudacja?
- Jak mówić poprawnie: operator kamery czy kamerzysta?
- Co to jest montaż online?
- Kim jest reżop?
- Jak ograniczać nieefektywny czas pracy?
- Jak wygląda praca reżysera?
- Jak wygląda proces prowadzący do produkcji filmowej?
- Jak wybrać reżysera?
- Jaka jest rola reżysera w procesie produkcji filmowej?
- Czym różnią się ujęcie i scena?
- software house Eura7
- kreatywna agencja reklamowa abanana
- programy lojalnościowe Viscale
- pracuj w Grupie Eura7
- uzyskaj ofertę od Grupy Eura7
- zostań dostawcą Grupy Eura7
- stwórzmy razem nowy biznes
lukasz.wolek@eura7.com
+48 600 004 680