X

Ty wiesz, co się liczy w social media?

Oczywiście szacunek fanów i zbieranie wartościowego feedbacku. :) Czy warto zachęcać ich do dzielenia się opinią na temat naszej marki, czy jest to zbyt ryzykowne?

Fani często zwracają uwagę na takie aspekty, na które ktoś „z góry” może nawet nie wpaść. Chodzi tutaj przede wszystkim o wnikliwe czytanie opinii publikowanych na fanpage’u danej marki. Nie zapominajmy jednak o sprawdzaniu opinii wprowadzanych na różnych forach, w prasie i na blogach. Znajdziemy je przy pomocy świetnych narzędzi monitorujących, takich jak SentiOne, Brand24, PRESS-SERVICE. Warto jest zbierać i analizować opinie fanów o danym miejscu, marce, eventach organizowanych przez nią.

Opinie trzeba brać pod uwagę przy planowaniu i wdrażaniu kolejnych działań marketingowych. Nie traktujmy fanów jak hejterów, którzy anonimowo obrzucają naszą markę mięsem! Wręcz przeciwnie, nastawmy się do nich pozytywnie, z wdzięcznością i potraktujmy poważnie ich uwagi. Przecież tylko dzięki negatywnym opiniom jesteśmy w stanie rozwinąć naszą markę i działania w takim kierunku, by odpowiadały konsumentom. Come on, przecież to oni mają być zadowoleni. Klient nasz pan.

Jak zachęcić fanów do mówienia o marce?

Czasem warto zachęcić Fanów do dzielenia się swoją opinią. Szczególnie, jeśli ostatnio zorganizowaliśmy konkurs lub event, w którym udział wzięło ładnych parę osób, a który naszym zdaniem był extra.

Załóżmy, że byliśmy na tyle bystrzy, by zwycięzców w konkursie nagrodzić nie materialnymi przedmiotami, a przeżyciami. Tutaj za przykład posłuży nam konkurs zorganizowany na profilu Bonarka City Center.

Pierwszy konkurs dotyczył stylizacji, które Fani mieli stworzyć i sfotografować. Jego celem było ściągnięcie na profile social media i do samego Centrum osób zainteresowanych modą i shoppingiem. Został on sprytnie wsparty przez nagrodę: było to spotkanie z doradcą wizerunkowym, rozmowa i wspólne zakupy. Ponadto udział w kolejnym etapie konkursu, w którym do wygrania były wartościowe bony.

Poprosiliśmy o zdradzenie nam, co sądzą o konkursie i wykorzystanej nagrodzie w wiadomościach prywatnych. Na prośbę odpowiedzieli prawie wszyscy zapytani.

Jakie wnioski i korzyści wyciągnęliśmy z rozmowy z fanami?

  1. Okazało się, że formuła konkursu bardzo się uczestnikom spodobała. Oczywiście wiedzieliśmy o tym już w trakcie organizowania konkursu, bo zgłoszeń pojawiła się masa. Uczestnicy mieli zastrzeżenia co do sposobu wyłonienia zwycięzców, ale tego rodzaju komentarzy również się spodziewaliśmy – ale o tym innym razem. Ich uwagi potwierdziły, że takie konkursy to świetny kierunek regularnej komunikacji angażującej.
  2. Nagroda była największym motywatorem do wzięcia udziału w konkursie. Teraz już wiemy, że Fani są zainteresowani tematem stylizacji i sami chętnie korzystają z porad specjalistów w tej dziedzinie.
  3. Każda osoba poczuła się wyróżniona, bo została indywidualnie zapytana o opinię. Pokazaliśmy Fanom, że ich zdanie jest dla nas ważne.
  4. Dla jednej ze zwyciężczyń wygrana była motywatorem do założenia bloga modowego. Jeden z pierwszych wpisów dotyczył oczywiście zakupów w Bonarka City Center i został opatrzony pięknymi, profesjonalnymi stylizacjami. Super, że o nas piszą, prawda? Link do wpisu umieściliśmy na naszym fanpage’u. Poza tym jesteśmy naprawdę dumni, że zainspirowaliśmy do działania i tworzenia naszą fankę.
  5. Uczestnicy, od których otrzymaliśmy feedback, umieścili również ocenę marki na fanpage’u. Każdy przyznał nam po 5 gwiazdek. Przypadek?

Jak wykorzystać zdobyte opinie?

Opinie możemy teraz wykorzystać w social media jako podsumowanie konkursu. Mogą też wystąpić w formie reklamy kolejnego konkursu o tej samej formule. Jeśli wykorzystamy te pozytywne, odnoszące się do wykorzystanej nagrody – zadziałają one jak rekomendacja, zachęta dla kolejnych osób do wzięcia udziału w konkursie. A może wypowiedzieli się pozytywnie o naszym produkcie? Jeszcze lepiej! To świetny content do wykorzystania nie tylko w social media marki, ale i na oficjalnej stronie www czy w różnych materiałach POS. Cytaty możemy umieścić też w case study akcji. W końcu nie ma lepszego podsumowania, niż przytoczenie opinii Fanów. :)

Social media mają za zadanie nie tylko informować i promować naszą markę wśród użytkowników. Mają przede wszystkim służyć zachowaniu kontaktu z fanami, a najlepiej stworzeniu z nimi więzi i zaangażowaniu ich na dłużej. Idealnie jest stworzyć wokół swojej marki wierną społeczność, wypowiadającą się na poruszane przez nas, a interesujące ją tematy. Pytanie fanów o opinię dotyczącą produktów i własnych działań jest jednym z ważnych kroków, które powinna podjąć każda marka w social media. Konkurs lub zorganizowany przez nią event jest, jak widać, perfekcyjną okazją ku temu.

autor: Ewa Wrzesińska, Social Media Specialist, Agencja Abanana