Rynek jest przepełniony najrozmaitszymi programami lojalnościowymi. Rośnie liczba przedsiębiorstw, pragnących zachować swoje miejsce na rynku, które te formy marketingu bezpośredniego wdrażają. Różnorodność programów lojalnościowyche jest ogromna, nic więc dziwnego, że konsumenci mają problem z ich wyborem. Skuteczny program lojalnościowy to taki, który klient chce, a nawet pragnie posiadać, do którego wraca i który poleca znajomym. Czy jest jednak jakiś ujednolicony, sprawdzony schemat tworzenia takich programów? Odpowiedź brzmi: nie ma jednego dobrej recepty, ale można wyróżnić kilka elementów, które powinny być brane pod uwagę przy opracowywaniu tego typu rozwiązania.
Po pierwsze, błędem jest zakładanie, że wystarczy tylko zaoferować jakieś nagrody, a program sam w sobie będzie sukcesem. Nagroda, jaka jest dostępna w programie, to oczywiście jeden z czynników wpływających na sukces, ale zależy od niego również wiele innych elementów. Dobra strona programu to taka, która klientów przyciąga, ale to tylko jedna z wielu kwestii, które należy uwzględnić, projektując program lojalnościowy.