Co to jest Responsive Web Design?
Responsive Web Design (RWD) to idea, która zakłada, że odpowiednio zaprojektowana strona jest elastyczna, czyli dopasuje się do wszystkich urządzeń, na których jest przeglądana. Jest to nowe, ambitne podejście w projektowaniu stron, które stanowi odpowiedź na gwałtowny wzrost popularności urządzeń mobilnych.
RWD jest ideą, a nie technologią. Prawdopodobnie, istnieje tyle sposobów na przystosowanie strony do wszystkich urządzeń mobilnych, ilu jest zdolnych web designerów. Najpopularniejszą drogą do osiągnięcia tego celu jest koncepcja „Mobile First” zakładająca, że projektowanie każdej strony powinno zaczynać się od stworzenia jej wersji mobilnej, do której następnie dodawane są nowe funkcjonalności pozwalające na dopasowanie jej do innych urządzeń.
Zalety i wady tego rozwiązania
Główną zaletą tego rozwiązania jest większa dostępność strony, odczuwalna wygoda przeglądania i przyjemność z odwiedzania – taka strona jest po prostu atrakcyjna graficznie, estetyczna i spójna. Jej wygląd zostanie zachowany bez względu na to, na jakim urządzeniu będzie przeglądana.
źródło: www.mediaqueri.es
Rozwiązanie to posiada również wady. Przede wszystkim przygotowanie strony zgodnie z ideą RWD jest zdecydowanie bardziej pracochłonne, niż skorzystanie z tradycyjnych rozwiązań, ponieważ wymaga czasu i pociąga za sobą większe koszty. To dodatkowa praca projektanta i grafika – wiele godzin zastanawiania się nad tym, czy dany element, który zamierzamy zastosować na naszej stronie, dopasuje się do innych urządzeń. A powinien dostosowywać się także do mniejszego lub węższego ekranu, innej rozdzielczości, a w dodatku do urządzeń, które nawet jeszcze nie istnieją!
„Jesteśmy w trakcie realizacji trzech projektów z implementacją tej idei – mówi Łukasz Wołek prezes agencji Eura7. Responsive Web Design to trend w projektowaniu stron, który z pewnością będzie postępował. Nasi klienci coraz częściej zgadzają się na to rozwiązanie, a nawet sami o nie pytają. Przy obecnym wzroście popularności smartfonów, serwisy internetowe dostosowane do urządzeń mobilnych to z pewnością bardzo dobra, a coraz częściej konieczna inwestycja.”
Nie ma przesady w twierdzeniu, że jesteśmy świadkami mobilnej rewolucji. Codziennie pojawiają się nowe urządzenia mobilne – trwa prawdziwy technologiczny wyścig. Dlatego warto projektować strony zgodnie z zasadami RWD, choćby po to, aby za każdym razem nie musieć dostosowywać ich do następnych urządzeń. To jednak przede wszystkim krok stronę poprawy jakości życia użytkownika, który z każdym dniem staje się coraz bardziej świadomy i tym samym – wymagający.
Katarzyna Zemlik
Marketing & PR Manager
Agencja interaktywna Eura7
tel: 728 838 144
katarzyna.zemlik@eura7.pl
www.eura7.com