Ciekawostki branżowe, Najnowsze

Znaczenie rebrandingu w marketingu i biznesie

W dynamicznie zmieniającym się świecie, w którym innowacja i adaptacja są warunkiem sukcesu, rebranding staje się niezbędnym narzędziem dla firm dążących do utrzymania swojej relewantności i konkurencyjności. Rebranding odnosi się nie tylko do zmiany logo czy hasła reklamowego, to kompleksowa strategia, która może zrewolucjonizować sposób, w jaki firma jest postrzegana przez klientów, partnerów i konkurencję. Identyfikacja wizualna jest zaproszeniem do kontaktu, aby go utrzymać i pozyskać klienta konieczne są kolejne kroki znacznie wykraczające poza kompetencje marketingowe.

Wyzwania w całym procesie

Rebranding niesie ze sobą wyzwania, sprostanie im wpłynie na jego sukces. Jednym z kluczowych jest zachowanie lojalności dotychczasowych klientów, zwłaszcza tych którzy mogą być przywiązani do poprzedniej wersji marki. Istnieje więc ryzyko, że zmiany mogą ich zdezorientować lub zniechęcić. Kolejnym wyzwaniem jest zapewnienie spójności nowego wizerunku marki na wszystkich platformach i punktach kontaktu z klientem, co wymaga dokładnego planowania i koordynacji. Ponadto firmy mogą napotkać trudności w przekonaniu wszystkich zainteresowanych stron, podmiotów wewnętrznych i zewnętrznych, do zmian oraz w ocenie skuteczności rebrandingu. Bieżąca komunikacja w odniesieniu do całego procesu jest więc niezwykle istotna.

Odpowiedź na zmiany w oczekiwaniach klientów

Zmieniające się preferencje i oczekiwania klientów są jednym z głównych powodów, dla których firmy decydują się na rebranding. W erze cyfrowej, gdy dostęp do informacji jest łatwiejszy niż kiedykolwiek, konsumenci szukają marek, które nie tylko oferują wysokiej jakości produkty lub usługi, ale także podzielają ich hierarchię wartości i dostrzegają aspiracje klientów. Rebranding pozwala firmom na ponowne zdefiniowanie swoich wartości i celów, efektem czego jest zbudowanie wspólnej przestrzeni biznesowej i aksjologicznej z obecnymi i przyszłymi klientami.

Wyróżnienie na rynku

W przesyconych branżach, gdzie konkurencja jest zacięta, unikalny i spójny wizerunek marki może być decydującym czynnikiem, który przyciąga uwagę klientów. Badania marketingowe pokazują, że 60% ankietowanych zazwyczaj unika firm z dziwnymi lub nieatrakcyjnymi logo, nawet jeśli mają dobre recenzje!

Rebranding oferuje możliwość odróżnienia się od konkurencji poprzez odświeżenie wizerunku, co pomoże zbudować silniejszą pozycję rynkową. Podczas procesu rebrandingu firmy mają również możliwość przemyślenia i ponownego zdefiniowania swojej Unikalnej Propozycji Wartości. To, co sprawia, że marka jest wyjątkowa – czy to innowacyjny produkt czy usługi, zrównoważone praktyki czy szczególnie preferowane wartości – powinno być jasno komunikowane w każdym aspekcie marki. Rebranding daje okazję do przekazania tej unikalnej wartości w sposób, który odpowiada oczekiwaniom i potrzebom rynku.

 

Adaptacja do zmian rynkowych

Rynki ewoluują, a co za tym idzie, firmy muszą się adaptować do zmian, aby przetrwać i prosperować. Rebranding jest drogą, która umożliwi firmom lepsze dostosowanie się do nowych warunków rynkowych, technologii i trendów. To także sposób na przyciągnięcie nowych segmentów rynku lub ekspansję na nowe rynki. Postęp technologiczny może radykalnie zmieniać branże, wprowadzając nowe sposoby produkcji, dystrybucji oraz komunikacji z klientami. Rebranding może obejmować adaptację do cyfrowego krajobrazu, wykorzystując nowe technologie do ulepszenia doświadczeń klientów, zwiększenia online’owej obecności marki oraz udoskonalenia procesów wewnętrznych.

Odzwierciedlenie rozwoju firmy

Firmy rozwijają się, a ich misja, wizja lub oferty nie pozostają w tyle – również ewoluują. Rebranding powinien odzwierciedlać ten rozwój, dostarczając spójnego i aktualnego komunikatu o tym, kim obecnie jest firma i co oferuje. Jest to szczególnie ważne, gdy firma wprowadza na rynek nowe produkty, usługi lub wchodzi w nowe branże.

„Rebranding nie jest już opcją, ale koniecznością dla firm, które chcą utrzymać swoją konkurencyjność. Wymuszają go powody biznesowe, a nie tylko wizerunkowe, dlatego należy głęboko przemyśleć i dostosować strategię do zmieniających się oczekiwań rynku i klientów. W Abanana rozumiemy to jak nikt inny, dlatego jesteśmy podekscytowani, mogąc ogłosić, że nasza agencja przejdzie rebranding. Przygotowujemy nie tylko odświeżenie naszego logo czy strony internetowej, ale przede wszystkim wprowadzimy kompleksową zmianę, która odzwierciedli nasz ewolucyjny rozwój, nasze wartości i misję dostarczania innowacyjnych rozwiązań kreatywnych. Wiemy, czego wymagają nasi klienci i społeczność, wzbogacamy więc przekaz i ofertę” – twierdzi Maks Michalczak, Head of PR and Content Marketing w Grupie Eura7.

Przygotowując się do zmian, pamiętajmy, że spójność marki jest kluczowym elementem sukcesu rebrandingu. Oznacza to, że wszystkie elementy marki – od logo, przez komunikację marketingową, po obsługę klienta – muszą być zgodne z nowym wizerunkiem i wartościami marki. Spójność ta buduje zaufanie i ułatwia klientom identyfikację z marką, co jest szczególnie ważne w okresie przejściowym. Zapewnienie spójności wymaga dokładnego planowania i uważnego, konsekwentnego wdrożenia, w tym aktualizacji wszystkich materiałów marketingowych, szkolenia personelu i monitorowania wprowadzanych zmian w całej organizacji.

Warto zauważyć, że redesign logo okazał się strategiczną decyzją dla utrzymania relewantności marki, jak widać na przykładzie 78% dużych marek w ostatnich pięciu latach. Po rebrandingu, głównie motywowanym modernizacją, te firmy zaobserwowały wzrost świadomości marki i lojalności klientów. To wspiera tezę, że 72% konsumentów uważa, że jest on symbolem zaangażowania marki w innowacje. Zwiększone zaufanie i zaangażowanie w mediach społecznościowych, wraz z tendencją do przeprowadzania redesignu co siedem lat, ilustrują wpływ nowoczesnego, odświeżonego logo na percepcję konsumentów i sukces marki.

Rebranding to potężne narzędzie, które jeśli zostanie wykorzystane prawidłowo, może znacząco wpłynąć na wyniki firmy. Jest to jednak proces, który wymaga dokładnego planowania, badań i strategii. Kluczem do skutecznego rebrandingu jest głębokie zrozumienie rynku, klientów oraz jasno określone cele. W efekcie firmy mogą nie tylko odświeżyć swój wizerunek, ale także zwiększyć swoją wartość rynkową, poprawić relacje z klientami i umocnić swoją pozycję na rynku.

Zapraszam Cię na podcast specjalistów z Grupy Eura7!

Razem z zespołem pomagamy firmom rosnąć. Ten cel osiągamy dzięki odpowiedniej strategii, nowoczesnym narzędziom i skutecznym działaniom marketingowym. Uwielbiamy łączyć nowe technologie, marketing i sztukę. Podobnie jak wyjątkowi goście, którzy w naszym podcaście dzielą się swoją wiedzą, doświadczeniem i pomysłami!

Zobacz odcinki

Jeżeli potrzebujesz wsparcia przy projekcie internetowym lub szukasz agencji specjalizującej się w komunikacji marketingowej - skontaktuj się z nami.

Webinar lojalnościowy
x