Raz na rok Stowarzyszenie Niezależnych Producentów Reklamowych ogłasza listę najlepszych reklam wideo. Ponieważ zarówno instytucja, jak i wybierane marki cieszą się nielichą sławą i uznaniem, można śmiało to wydarzenie porównywać rangą do nocy oscarowej. Tyle, że wyświetlane filmy trwają na ogół kilka minut i produkowane są na zlecenie takich marek, jak Apple, Calvin Klein, AT&T, Nike, Prada, Google, The New York Times czy Getty Images. Budżet niektórych spotów pozwala zaangażować do nich zarówno oscarowych aktorów, jak i sportowców światowego formatu.
Ponieważ stowarzyszenie (w skrócie AICP, stąd nazwa festiwalu – The AICP Show: The Art and Technique of the American Commercial) jest organizacją amerykańską i ocenia produkcje amerykańskie, toteż nie wszystkie możemy obejrzeć w polskich mediach. Bez wątpienia jednak rozpoznamy marki, które wśród nagrodzonych się pojawiają, a jakość nominowanych i nagradzanych produkcji może być doskonałą inspiracją i punktem odniesienia dla rodzimych kampanii.
Pierwsza gala odbyła się 27 lat temu, w 1992 roku, pod nazwą The Art and Technique of the American Television Commercial i od tego momentu rokrocznie możemy obserwować rozwój wysokobudżetowej reklamy telewizyjnej. Co zobaczyliśmy w tym roku? 51 nagród w 22 kategoriach. W tym za skuteczność reklamową, efekty wizualne, kampanię społeczną, humor, dźwięk i muzykę
Nagrody za reżyserię otrzymały produkcje Nordstrom i AT&T. Tematem spotu, będącego częścią kampanii brandingowej sieci odzieżowej Nordstrom jest ludzkość. To właściwie teatr ludzkości, bliższe spojrzenie na to jak, jako ludzie, funkcjonujemy na świecie – przecinając się, wchodząc w interakcje, łącząc ze sobą. Film stanowi kolekcję unikalnych sylwetek z różnych środowisk, o bogatych i różnorodnych historiach. To świat, który kochamy – taki, w którym wszyscy są mile widziani, gdzie ludzie i ich style krzyżują się, a otwarty umysł inspiruje. Stąd nazwa spotu – An Open Mind is the Best Look.
Nagrodzona produkcja AT&T to dosyć długi w tym kontekście, bo niemal 8-minutowy materiał The Face of Distracted Driving. To krótki film dokumentalny Errola Morrisa o życiu Forresta Cepedy, który 8 lat wcześniej zginął w wypadku samochodowym. Historia chłopaka opowiadana jest przez jego najbliższych. Kierowca, który go potrącił, korzystał w chwili wypadku z telefonu. Spot jest częścią kampanii AT&T It Can Wait zwracającej uwagę na problem “texting and driving”, czyli korzystania z telefonu w czasie jazdy samochodem.
O ile reklama Nordstrom nie ma jednoznacznie prospołecznego charakteru, o tyle spot AT&T wyraźnie taki jest i oddaje ducha tegorocznych nagród AICP. W porównaniu z AICP Show 2018, w którym znacznie więcej nagród zgarnęły spoty przepełnione humorem i pozytywnie motywujące, w tym roku, nawet poza kategorią kampanii społecznych, wiele nagrodzonych produkcji wskazuje na problemy cywilizacyjne. Feminizm, odpowiedzialne korzystanie z technologii, walka z hejtem, rasizmem, z mową nienawiści. Najciekawiej obrazuje to różnica w porównaniu z poprzednia edycją w kategorii Advertising Excellence, którą rok temu zdominował Tide swoimi groteskowymi trawestacjami innych popularnych reklam. W tym roku znalazły się tam spoty The New York Times – o procesie tworzenia leadów w najbardziej drażliwych reportażach, Czerwony Krzyż – o szpitalach niszczonych w czasie wojen, Nike – o kobietach walczących o sukcesy w życiu, nawet Libresse – producent podpasek – z jedyną reklamą w tej kategorii zaprawioną humorem, wykorzystuje go do przekazu o akceptowaniu przez kobiety własnego ciała.
Poza realistycznymi, reportażowymi produkcjami, są wśród nagrodzonych również filmy efektowne i przepełnione efektami specjalnymi. Do takich należą fantastyczne (dosłownie) spoty Hennessy (nagrodzone w aż 4 kategoriach), regularnie nagradzane reklamówki Apple oraz skromny, rodzinny…kosmiczny spot sieci odzieżowej Macy’s (wyprodukowany przez agencję BBDO, która stworzyła również wiele innych nagradzanych produkcji, m.in. wspomniany dokument dla AT&T).
I na koniec trochę humoru. Znajdziemy go w reklamach Skittles – z których jedna jest musicalową piosenką o tym, jak reklamy wszystko niszczą, a w drugiej Michael C. Hall wyznaje, że ma traumę po występie w reklamie i nie zamierza już nigdy nic reklamować. Oczywiście mówi to, trzymając w dłoni odpowiednio wyeksponowaną paczkę Skittles. Uśmiechniemy się również przy spotach Apple, Snickersa i drugiej reklamy AT&T nagrodzonej w tym zestawieniu, z technokoszmarnym zwrotem akcji na końcu!
Szczegóły wszystkich nagrodzonych produkcji, wraz z podziałem na kategorię, znajdziecie na stronie AICP Show. Zachęcam do obejrzenia!